Blar i Master's theses in Education på emneord "PED511"
Viser treff 21-40 av 96
-
Det handler om å ”Tenke sjæl” : "Hvilke etiske perspektiver ligger til grunn når miljøterapeuter anvender miljøregler?"
(Master thesis, 2018)Norge bor det ca 21.000 mennesker med utviklingshemming. Deres boforhold og levevilkår endret seg etter at HVPU reformen som startet på 1990 tallet. Gjennom høringer, stortingsvedtak, tilrettelegging, forskning og erfaring ... -
«Det har vært krevende, men også veldig spennende, interessant og frustrerende» : En kvalitativ studie av erfaringer med et systemforankret endringsarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2017)Konfidensiell til / confidential until 01.01.2023 -
Det humanistiske menneskesynet i skolen
(Master thesis, 2014)Oppgavens tema er «Det humanistiske menneskesynet i skolen». Bakgrunnen for dette valget er den senere tids endringer i samfunnet og skolen. Det som tidligere ble betegnet som et industrisamfunn, betegnes nå som et ... -
Diagnosene Fas/Fae : betydningen for individet, foresatte og offentlige tjenester
(Master thesis, 2007)I innledningen sier jeg en del om hvordan fokuset i Europa, og også i Norge, har blitt rettet mot alkoholskader, og da også skader som påføres barn før fødselen. Antallet barn som opplever dette anslås å være ganske høyt, ... -
Disiplin i skolen : en fenomenografisk undersøkelse
(Master thesis, 2009) -
Du, jeg og vi sammen : En etnografisk feltundersøkelse om implementering av barnas medvirkning i barnehagens hverdag
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse implementeringen av barnasmedvirkning i barnehagen. Barnas mulighet for å kunne påvirke sinegen hverdag i institusjonen er et område som til tross for omfattende forskning og ... -
Ekstra skoledriv blant indiske etterkommere
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven omhandler indiske etterkommers utdannelsesvalg i Norge. Oppgaven utføres ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse på forskningsartikler om indiske etterkommers utdannelsesvalg. Formålet med oppgaven ... -
Elevenes faglige egenvurdering- Skrivebordstanker eller verdifullt læringsverktøy? : En empirisk studie av et utvalg læreres erfaringer med å legge til rette for elevenes faglige egenvurdering på videregående trinn
(Master thesis, 2018)Temaet i denne oppgaven er faglig egenvurdering, og formålet er å undersøke hvordan lærere legger til rette for elevenes faglige egenvurdering på videregående trinn. Problemstillingen er som følger: «Hvordan forstår et ... -
En kvalitativ studie av læreres holdninger og identitet ved implementering av livsmestringsbegrepet i skolen
(Master thesis, 2019)Fra høsten 2020 blir nye læreplaner tatt i bruk hvor tverrfaglige temaer skal inni skolen. Et av de tverrfaglige temaene er livsmestring (Kunnskapsdepartementet,2017). RVTS og R-Bup har i den anledning utarbeidet ... -
Et kvalitativt casestudie av fenomenet undervisningsprogrammer : Med utgangspunkt i undervisningsprogrammet LINK – Livsmestring i Norske Klasserom
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg undersøkt følgende problemstilling: Hvordan bidrar det atferds-og emosjonsregulerende undervisningsprogrammet LINK til å påvirke standarden for normativ atferd? Dette har jeg undersøkt med utgangspunkt ... -
Et redskap eller en bønnebok? : en studie av hvordan lærebøker benyttes i matematikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)Flere forskningsrapporter konkluderer med at lærebøker får en stadig mer dominerende posisjon i norske skoler, og spørsmålet blir da hva dette kan innebære for undervisningen. Problemstillingen i denne undersøkelsen dreier ... -
Et skoleprosjekt om tilpasset opplæring : en mulighet til forbedring eller bortkastet tid?
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for studiens problemstilling er hvordan et kollegium arbeider med et skoleprosjekt om tilpasset opplæring, der endring av praksis er målet. Problemstillingen retter seg mot kunnskapsutvikling om prosesser ... -
Forbrytelse og straff ... og rehabilitering : en undersøkelse av tidligere fengselsinnsattes opplevelse av rehabiliteringsprosessen
(Master thesis, 2014)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse som baserer seg på den subjektive opplevelsen av fenomenet rehabilitering i en sonings – og fengselskontekst, hos et ikke-klinisk utvalg. Utvalget består av seks ... -
Forståelsen av mobbing : En kvalitativ studie med fokus på elevers forståelse av etablerte definisjoner av mobbing
(Master thesis, 2019)Denne studien bygger på datamateriale fra «Elevenes blikk for mobbing». Den tar for seg to sentrale spørsmål fra undersøkelsen for å svare på problemstillingen:«Hvilken betydning virker etablerte, teoretiske definisjoner ... -
Fremmer det pedagogiske programmet DrillPro SL læring innenfor leseutviklingen mer effektivt enn metoder brukt i tradisjonell klasseromsundervisning? : en effektstudie
(Master thesis, 2007)Denne masteroppgaven beskriver en effektstudie som har som mål å svare på spørsmålet om det pedagogiske programmet DrillPro SL fremmer læring innenfor leseutvikling mer effektivt enn metoder innenfor tradisjonell ... -
”Holdningen man har til barn speiles i alt man gjør” : en kvalitativ undersøkelse av fire barnehagelæreres holdninger og kompetanse i arbeid med flyktningbarn i barnehagen
(Master thesis, 2016)Hvert år kommer det barn til Norge som søker beskyttelse. Den store flyktningstrømmen har ført til at det kommer flere enn noen gang, også til Norge. Felles for dem er ofte en bakgrunn preget av tap, ustabilitet og noen ...