Det handler om å ”Tenke sjæl” : "Hvilke etiske perspektiver ligger til grunn når miljøterapeuter anvender miljøregler?"
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565472Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norge bor det ca 21.000 mennesker med utviklingshemming. Deres boforhold og levevilkår
endret seg etter at HVPU reformen som startet på 1990 tallet. Gjennom høringer,
stortingsvedtak, tilrettelegging, forskning og erfaring blir det forsøkt å bedre deres rett til
medbestemmelse, selvbestemmelse, annerkjennelse og brukermedvirkning på egen hverdag i
eget liv. Utdannelsen til tjenesteytere som jobber med brukere som er utviklingshemmede
viser at det blant annet legges stor vekt på refleksjoner og læring i forhold til etiske verdier og
holdninger samt brukerperspektivet til den utviklingshemmede. I midlertid viser det seg at
annerkjennelsen av utviklingshemmedes selvbestemmelse, rettigheter og behov ikke alltid er
tilstede. Annerkjennelsen av selvbestemmelse, rettigheter og brukermedvirkning kan for
eksempel sees i lys av deres egne miljøregler. Til tider kan det se ut til at annerkjennelsen av
brukermedvirkning på dette området er fraværende og ikke eksisterende. Formålet mitt med
denne undersøkelsen var å se på hvordan miljøterapeuter anvender sine etiske perspektiver i
forhold til miljøregler, og hvordan dette påvirker brukeres hverdag, og problemstillingen i
denne studie er: "Hvilke etiske perspektiver ligger til grunn når miljøterapeuter anvender
miljøregler?" Som tilnærming til dette har jeg gjort en kvalitativ studie hvor jeg intervjuer tre
miljøterapeuter og tre brukere som er utviklingshemmed. Informantene jobber eller bor i
boliger som bruker miljøregel som et verktøy. For å besvare problemstillingen har jeg,
sammen med intervjumaterielet, benyttet meg av teorier og stortingsmeldinger som
omhandler etikk, anerkjennelse, læring, erfaring, brukerperspektiv, medbestemmelsesrett,
selvbestemmelse og brukermedvirkning. Funnene som jeg fant ut ifra intervjuene viste at det
kan se ut som om det er individuelle forskjeller på om informantene som var brukere
opplever selvbestemmelse og brukermedvirkning i forhold til egne miljøregler. Det så også ut
til å være forskjeller på miljøterapeutenes anvendelse av etiske tankegang og yrkesetikk.
Faktorene som indikerer forskjeller på miljøterapeutenes anvendelsen av miljøregler ser ut til
å ha innvirkning på brukernes opplevelse av selvbestemmelse og brukermedvirkning. Dette
var med på å forme hverdagen ulikt for brukerne. Brukere med utviklingshemmede har behov
for opplevelsen av selvbestemmelse og brukermedvirkning i eget liv, men det er ingen
selvfølge at de får det.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2018