• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et redskap eller en bønnebok? : en studie av hvordan lærebøker benyttes i matematikk på ungdomstrinnet

Adalberon, Erik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
PED511 2014 Vår MASTEROPPGAVE Erik Adalberon.pdf (727.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223146
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [183]
Abstract
Flere forskningsrapporter konkluderer med at lærebøker får en stadig mer dominerende posisjon i norske skoler, og spørsmålet blir da hva dette kan innebære for undervisningen. Problemstillingen i denne undersøkelsen dreier seg om hva slags bruk av lærebøker som finnes og hvordan disse kan utfordre allmenndidaktisk teori. Med bakgrunn i dannelsesteoretisk didaktikk som en modell, vil hovedvekten legges på Wolfgang Klafki og Martin Wagenschein, som et utgangspunkt for analyse. Felles for disse er en forståelse om at forberedelser til undervisning handler om valg av innhold, slik at dette kan skape betydning for elevene. Intervjuundersøkelser av både lærere og forfattere har blitt gjort med sikte på å finne noen svar på hva som kjennetegner to av dagens lærebøker, og hvordan disse brukes i det daglige. Svarene som ble gitt viste blant annet at er en ganske klar forståelse hos forfatterne om at deres lærebøker bør brukes aktivt av lærerne, mens de fleste lærerne hadde et litt delt forhold til læreboka. Herunder kan det nevnes at planleggingen på lang sikt, slik som årsplaner og halvårsplaner, ble utformet på basis av lærebokas innhold og oppbygning, noe som innebærer at det tematiske blir ganske likt. På samme tid virket det som at lærerne var ganske bevisst på å utforme den daglige undervisningen, og benyttet læreboka lite i forberedelser og planlegging.
Description
Masteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2014
Publisher
Universitet i Agder / University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit