Et redskap eller en bønnebok? : en studie av hvordan lærebøker benyttes i matematikk på ungdomstrinnet
Abstract
Flere forskningsrapporter konkluderer med at lærebøker får en stadig mer dominerende posisjon i norske skoler, og spørsmålet blir da hva dette kan innebære for undervisningen. Problemstillingen i denne undersøkelsen dreier seg om hva slags bruk av lærebøker som finnes og hvordan disse kan utfordre allmenndidaktisk teori. Med bakgrunn i dannelsesteoretisk didaktikk som en modell, vil hovedvekten legges på Wolfgang Klafki og Martin Wagenschein, som et utgangspunkt for analyse. Felles for disse er en forståelse om at forberedelser til undervisning handler om valg av innhold, slik at dette kan skape betydning for elevene. Intervjuundersøkelser av både lærere og forfattere har blitt gjort med sikte på å finne noen svar på hva som kjennetegner to av dagens lærebøker, og hvordan disse brukes i det daglige. Svarene som ble gitt viste blant annet at er en ganske klar forståelse hos forfatterne om at deres lærebøker bør brukes aktivt av lærerne, mens de fleste lærerne hadde et litt delt forhold til læreboka. Herunder kan det nevnes at planleggingen på lang sikt, slik som årsplaner og halvårsplaner, ble utformet på basis av lærebokas innhold og oppbygning, noe som innebærer at det tematiske blir ganske likt. På samme tid virket det som at lærerne var ganske bevisst på å utforme den daglige undervisningen, og benyttet læreboka lite i forberedelser og planlegging.
Description
Masteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2014