• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Holdningen man har til barn speiles i alt man gjør” : en kvalitativ undersøkelse av fire barnehagelæreres holdninger og kompetanse i arbeid med flyktningbarn i barnehagen

Fedog, Christina Jensen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Fedog, Christina Jensen.pdf (536.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2414181
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
Hvert år kommer det barn til Norge som søker beskyttelse. Den store

flyktningstrømmen har ført til at det kommer flere enn noen gang, også til Norge.

Felles for dem er ofte en bakgrunn preget av tap, ustabilitet og noen ganger

traumatiske opplevelser. Flere av barna i førskolealder begynner i barnehagen. Her

møter de en ny, og ofte annerledes kultur, ett nytt språk og ikke minst nye mennesker.

Barna kommer til barnehagen med ulike erfaringer, forutsetninger og behov.

Barnehagelæreres holdninger til å arbeide med flyktningbarn og deres kompetanse til

å ivareta dem på en god måte er av stor betydning for barnas positive utvikling og

læring.

Formålet med denne studien er å belyse fire barnehagelæreres holdninger og

kompetanse til å imøtekomme flyktningbarn på en god måte, og ivareta deres ulike

behov. Hensikten er å belyse hvordan holdninger og kompetanse kan bidra til økt

bevissthet og kunnskap omkring ivaretakelsen av flyktningbarn i barnehagen. Studien

har en kvalitativ tilnærming, med kvalitativt forskningsintervju som metode. Utvalget

består av fire barnehagelærere som arbeider i forskjellige barnehager. Ettersom det

var et ønske om å få informantenes egne, subjektive beskrivelser og opplevelser er

studien preget av et forskningsdesign med en fenomenologisk tilnærming.

Analysen viser at barnehagelærerne har positive holdninger i henhold til arbeid med

flyktningbarn i barnehagen. Funn tyder på at barnehagelærerne har en

ressursorientert tilnærming til flerkulturelt arbeid. Det var et fellestrekk blant alle

barnehagelærerne at et godt foreldresamarbeid er av stor betydning, samt kjennskap

til barnets bakgrunn og livssituasjon.

Funn tyder på at barnehagelæreres holdninger må ses i sammenheng med deres

kompetanse. Det var et fellestrekk blant alle barnehagelærerne at relasjonskompetanse

er sentralt i arbeid med flyktningbarn. Analysen viser at barnehagelærerne har god

kunnskap om hva som er sentralt i møte med barn i vanskelig livssituasjoner. Funnene

fra analysen gir videre utgangspunkt for drøfting knyttet til relevant teori.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit