Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFedog, Christina Jensen
dc.date.accessioned2016-10-11T11:10:21Z
dc.date.available2016-10-11T11:10:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2414181
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractHvert år kommer det barn til Norge som søker beskyttelse. Den store flyktningstrømmen har ført til at det kommer flere enn noen gang, også til Norge. Felles for dem er ofte en bakgrunn preget av tap, ustabilitet og noen ganger traumatiske opplevelser. Flere av barna i førskolealder begynner i barnehagen. Her møter de en ny, og ofte annerledes kultur, ett nytt språk og ikke minst nye mennesker. Barna kommer til barnehagen med ulike erfaringer, forutsetninger og behov. Barnehagelæreres holdninger til å arbeide med flyktningbarn og deres kompetanse til å ivareta dem på en god måte er av stor betydning for barnas positive utvikling og læring. Formålet med denne studien er å belyse fire barnehagelæreres holdninger og kompetanse til å imøtekomme flyktningbarn på en god måte, og ivareta deres ulike behov. Hensikten er å belyse hvordan holdninger og kompetanse kan bidra til økt bevissthet og kunnskap omkring ivaretakelsen av flyktningbarn i barnehagen. Studien har en kvalitativ tilnærming, med kvalitativt forskningsintervju som metode. Utvalget består av fire barnehagelærere som arbeider i forskjellige barnehager. Ettersom det var et ønske om å få informantenes egne, subjektive beskrivelser og opplevelser er studien preget av et forskningsdesign med en fenomenologisk tilnærming. Analysen viser at barnehagelærerne har positive holdninger i henhold til arbeid med flyktningbarn i barnehagen. Funn tyder på at barnehagelærerne har en ressursorientert tilnærming til flerkulturelt arbeid. Det var et fellestrekk blant alle barnehagelærerne at et godt foreldresamarbeid er av stor betydning, samt kjennskap til barnets bakgrunn og livssituasjon. Funn tyder på at barnehagelæreres holdninger må ses i sammenheng med deres kompetanse. Det var et fellestrekk blant alle barnehagelærerne at relasjonskompetanse er sentralt i arbeid med flyktningbarn. Analysen viser at barnehagelærerne har god kunnskap om hva som er sentralt i møte med barn i vanskelig livssituasjoner. Funnene fra analysen gir videre utgangspunkt for drøfting knyttet til relevant teori.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationPED511
dc.title”Holdningen man har til barn speiles i alt man gjør” : en kvalitativ undersøkelse av fire barnehagelæreres holdninger og kompetanse i arbeid med flyktningbarn i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumberIV, 65, [2] s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel