• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det humanistiske menneskesynet i skolen

Buli, Hanne Merethe Smørdal
Master thesis
Thumbnail
Åpne
PED511 2014 vår master oppgave, Hanne M S Buli.pdf (935.8Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/223152
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
Oppgavens tema er «Det humanistiske menneskesynet i skolen». Bakgrunnen for dette valget er den senere tids endringer i samfunnet og skolen. Det som tidligere ble betegnet som et industrisamfunn, betegnes nå som et kunnskapssamfunn. Offentlige tjenester blir i økende grad omtalt i økonomisk terminologi. I skolen snakkes det om konkurranse, kostnadseffektivitet og målinger. Det kommer for lite kunnskap ut i forhold til hvor store beløp som puttes inn. Kunnskap har blitt en økonomisk konkurransefaktor, det snakkes om kunnskapskapital. Det skaper grunn til bekymring med tanke på enhetsskolens framtid i Norge, samtidig som det kan stilles spørsmål ved om endringene får implikasjoner for skolens verdigrunnlag. Dersom så er tilfelle er det fare for at det også kan ha implikasjoner for det humanistiske menneskesynet i skolen.

Det handler om å belyse spørsmål knyttet til oppgavens tema, gjennom litteraturstudie. Oppgaven har sitt utgangspunkt i filosofisk antropologi, med en hermeneutisk tilnærming. Første del handler kort om idehistoriske røtter, knyttet til spørsmål om hva det humanistiske menneskesynet er. Dernest handler det om dannelsestenkningen i norsk skole, hvordan den har utviklet seg fra slutten av 1800 tallet, og hvordan det humanistiske menneskesynet kommer til uttrykk i skolen i dag. Denne tematikken belyses ytterligere ved hjelp av filosofi, der det stilles spørsmål om hva som er mest grunnleggende i forholdet mellom menneske og skolens. Videre handler det om endringer som følge av skolereformen Kunnskapsløftet og hvorvidt den har ført til et brudd med det humanistiske menneskesynet som verdigrunnlag i skolen.
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2014
Utgiver
Universitet i Agder / University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit