• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekstra skoledriv blant indiske etterkommere

Singh, Aman
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Singh, Aman.pdf (1.313Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2414419
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [226]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler indiske etterkommers utdannelsesvalg i Norge. Oppgaven

utføres ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse på forskningsartikler om indiske etterkommers

utdannelsesvalg. Formålet med oppgaven er å for å finne de rådende forklaringene om hvorfor

indiske etterkommere velger å ta høyere utdannelse. Utvalget består av 8 norske

forskningsartikler, som enten benytter kvalitativ eller kvantitativ metode.

Jeg har benyttet ulike teoretiske innfallsvinkler for å få svar på min problemstilling. Parsons

(1991) teori om sosiale systemer benyttes for å forklare strukturteori, og i tillegg benyttes

Marx og Engels (1957) forståelse av klasseinndeling og klasseteori. I tråd med

forskningsartiklene i datamaterialet, brukes Bourdieus (1987, 2011) teorier, hvor

kapitalformene og sosial klassifikasjon fremheves. Videre forklares begrepet sosial mobilitet

gjennom Ringdal (2010), og begrepet kultur slik det forstås av Williams (1976) og Teig

(1993). Avslutningsvis i teorikapittelet presenteres kastesystemet, slik det hovedsakelig blir

praktisert av sikhene i Punjab, og er noe annerledes enn det hinduistiske kastesystemet som

ellers blir praktisert i store deler av India (Jodhka, 2002; Puri, 2003).

Sentrale funn i denne oppgaven er hvordan kulturelle forklaringer, som holdninger til

utdannelse, familiebånd/nettverk og så videre, og strukturelle forklaringer, som sosial klasse

og sosial bakgrunn, påvirker utdannelsesvalgene til minoritetene. Videre viser funnene at

forklaringen på minoriteters utdannelsesvalg er todelt, hvor indiske etterkommeres

utdannelsesvalg i utgangspunktet forklares med kulturelle forklaringer, mens minoriteters

utdannelsesvalg forklares med strukturelle forklaringer. Funn fra datamaterialet viser dermed

at forskningen ikke konkret kan forklare utdannelsesvalg blant indiske etterkommere med én

enkel forklaring, som eksempel holdninger til utdannelse. Det er derimot et både-og-forhold

fremfor et enten-eller-forhold, hvor flere forklaringer kan forklare hvorfor indiske

etterkommere velger å ta høyere utdannelse. I denne oppgaven konkluderes dermed indiske

etterkommers utdannelsesvalg med den kulturelle orienteringen subkulturen har, hvor

forklaringer som holdning til utdannelse, familiebånd/nettverk, foreldrenes forventning om

utdannelse, ”driv” og internalisering av foreldrenes stå-på-holdning er av betydning for deres

utdannelsesvalg.
Description
Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit