Ekstra skoledriv blant indiske etterkommere
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler indiske etterkommers utdannelsesvalg i Norge. Oppgaven
utføres ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse på forskningsartikler om indiske etterkommers
utdannelsesvalg. Formålet med oppgaven er å for å finne de rådende forklaringene om hvorfor
indiske etterkommere velger å ta høyere utdannelse. Utvalget består av 8 norske
forskningsartikler, som enten benytter kvalitativ eller kvantitativ metode.
Jeg har benyttet ulike teoretiske innfallsvinkler for å få svar på min problemstilling. Parsons
(1991) teori om sosiale systemer benyttes for å forklare strukturteori, og i tillegg benyttes
Marx og Engels (1957) forståelse av klasseinndeling og klasseteori. I tråd med
forskningsartiklene i datamaterialet, brukes Bourdieus (1987, 2011) teorier, hvor
kapitalformene og sosial klassifikasjon fremheves. Videre forklares begrepet sosial mobilitet
gjennom Ringdal (2010), og begrepet kultur slik det forstås av Williams (1976) og Teig
(1993). Avslutningsvis i teorikapittelet presenteres kastesystemet, slik det hovedsakelig blir
praktisert av sikhene i Punjab, og er noe annerledes enn det hinduistiske kastesystemet som
ellers blir praktisert i store deler av India (Jodhka, 2002; Puri, 2003).
Sentrale funn i denne oppgaven er hvordan kulturelle forklaringer, som holdninger til
utdannelse, familiebånd/nettverk og så videre, og strukturelle forklaringer, som sosial klasse
og sosial bakgrunn, påvirker utdannelsesvalgene til minoritetene. Videre viser funnene at
forklaringen på minoriteters utdannelsesvalg er todelt, hvor indiske etterkommeres
utdannelsesvalg i utgangspunktet forklares med kulturelle forklaringer, mens minoriteters
utdannelsesvalg forklares med strukturelle forklaringer. Funn fra datamaterialet viser dermed
at forskningen ikke konkret kan forklare utdannelsesvalg blant indiske etterkommere med én
enkel forklaring, som eksempel holdninger til utdannelse. Det er derimot et både-og-forhold
fremfor et enten-eller-forhold, hvor flere forklaringer kan forklare hvorfor indiske
etterkommere velger å ta høyere utdannelse. I denne oppgaven konkluderes dermed indiske
etterkommers utdannelsesvalg med den kulturelle orienteringen subkulturen har, hvor
forklaringer som holdning til utdannelse, familiebånd/nettverk, foreldrenes forventning om
utdannelse, ”driv” og internalisering av foreldrenes stå-på-holdning er av betydning for deres
utdannelsesvalg.
Description
Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016