Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSingh, Aman
dc.date.accessioned2016-10-12T08:20:45Z
dc.date.available2016-10-12T08:20:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2414419
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler indiske etterkommers utdannelsesvalg i Norge. Oppgaven utføres ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse på forskningsartikler om indiske etterkommers utdannelsesvalg. Formålet med oppgaven er å for å finne de rådende forklaringene om hvorfor indiske etterkommere velger å ta høyere utdannelse. Utvalget består av 8 norske forskningsartikler, som enten benytter kvalitativ eller kvantitativ metode. Jeg har benyttet ulike teoretiske innfallsvinkler for å få svar på min problemstilling. Parsons (1991) teori om sosiale systemer benyttes for å forklare strukturteori, og i tillegg benyttes Marx og Engels (1957) forståelse av klasseinndeling og klasseteori. I tråd med forskningsartiklene i datamaterialet, brukes Bourdieus (1987, 2011) teorier, hvor kapitalformene og sosial klassifikasjon fremheves. Videre forklares begrepet sosial mobilitet gjennom Ringdal (2010), og begrepet kultur slik det forstås av Williams (1976) og Teig (1993). Avslutningsvis i teorikapittelet presenteres kastesystemet, slik det hovedsakelig blir praktisert av sikhene i Punjab, og er noe annerledes enn det hinduistiske kastesystemet som ellers blir praktisert i store deler av India (Jodhka, 2002; Puri, 2003). Sentrale funn i denne oppgaven er hvordan kulturelle forklaringer, som holdninger til utdannelse, familiebånd/nettverk og så videre, og strukturelle forklaringer, som sosial klasse og sosial bakgrunn, påvirker utdannelsesvalgene til minoritetene. Videre viser funnene at forklaringen på minoriteters utdannelsesvalg er todelt, hvor indiske etterkommeres utdannelsesvalg i utgangspunktet forklares med kulturelle forklaringer, mens minoriteters utdannelsesvalg forklares med strukturelle forklaringer. Funn fra datamaterialet viser dermed at forskningen ikke konkret kan forklare utdannelsesvalg blant indiske etterkommere med én enkel forklaring, som eksempel holdninger til utdannelse. Det er derimot et både-og-forhold fremfor et enten-eller-forhold, hvor flere forklaringer kan forklare hvorfor indiske etterkommere velger å ta høyere utdannelse. I denne oppgaven konkluderes dermed indiske etterkommers utdannelsesvalg med den kulturelle orienteringen subkulturen har, hvor forklaringer som holdning til utdannelse, familiebånd/nettverk, foreldrenes forventning om utdannelse, ”driv” og internalisering av foreldrenes stå-på-holdning er av betydning for deres utdannelsesvalg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationPED511
dc.titleEkstra skoledriv blant indiske etterkommerenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Sociology: 220nb_NO
dc.source.pagenumberV, 81 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel