Browsing Master's theses in Education by Title
Now showing items 181-200 of 208
-
Sosial læring i videregående skole : en kvalitativ undersøkelse av hva lærerne gjør når elevergjennom sine handlinger bryter med gjeldende normer og regler
(Master thesis, 2011)Gjennom kunnskapsløftet fikk vi nye, målstyrte læreplaner i alle fag, men den generelle delen av læreplanen fra 1997 ble stående med sin beskrivelse av menneskenes ulike sider og hvordan sosial og faglig læring skal gå ... -
Sterkere sammen for barn og unge - En innholdsanalyse av Kristiansand kommunes strategiplan for oppvekst 2020-2025
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å belyse hvilket barnesyn som er rådende i Kristiansand kommune, og hvordan samfunnets barnesyn vil påvirke barn og unges oppvekst, både når det gjelder vilkår og tilrettelegging. Bakgrunnen ... -
´´Ta ansvar selv og føle at du er en del av det.´´ En kvalitativ case-studie av lærerens opplevelser om deres rolle i skolens utviklingsarbeid på en sosial-medisinks institusjonsskole (SMI)
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som et utgangspunkt å synliggjøre lærer-sentrert perspektiv om skoleutviklingsarbeid i en sosial-medisinsk institusjonsskole (SMI) i Norge. Problemstillingen i studien er: Hvordan opplever lærere ... -
Teaching Methods and Learning Strategies For Writing in English Class : Which teaching methods and learning strategies are used by English teachers at lower secondary school when it comes to writing in the English subject?
(Master thesis, 2019)English is a subject in Norwegian lower secondary schools where the students learn how to write in English. This L2 learning process can be complex,and those who teach English faceseveral challenges connected to developing ... -
The Correlation Between Lexical Richness and Norwegian Lower Secondary School EFL Teachers’ Assessment of Written Compositions
(Master thesis, 2019)This master thesis investigates Norwegian lower secondary EFL teachers’assessment of their students’written compositions. It focusses on the vocabulary skills these students displayandaims to reveal whether the level of ... -
"The Second step program vs. the Be Together program" : a comparative analysis on the second step program and the pilot program Be Together
(Master thesis, 2012)Background. The Second Step program has been around since 2001. In 2011 a new program was introduced to a selective number of kindergartens in West and East Agder in the South of Norway, the Be Together program. The two ... -
Tid og rom for likestilling? : En kvalitativ studie av likestillingsarbeid sett i lys av barnehagens struktur
(Master thesis, 2017)Background and purpose of the project The purpose of this study has been to investigate whether structural factors in kindergarten can affect gender equality in the children's group. Status reports from the kindergarten ... -
Tilpasset opplæring og mestring i matematikkundervisningen : en kvalitativ studie av læreres tilpasningsvalg
(Master thesis, 2016)Formålet med studien er å undersøke hvordan matematikklærere i grunnskolen tilrettelegger for at elevene skal oppleve mestring i matematikkundervisningen. Studien har som mål å bidra med nye perspektiver på tilpasset ... -
Towards a legal standard? Human rights in Norwegian businesses : A case study on how cooperation between non-governmental organizations and business can push the government to implement a legal standard on business and human rights
(Master thesis, 2021)In 2011, the United Nations endorsed the UNGP principles developed by Harvard professor John Ruggie. The “protect, respect and remedy” framework has become an international standard for business conduct considering human ... -
Traumer og mestring En kvalitativ undersøkelse av tre lærere og en spesialpedagogs forståelse av traumeutsatte elever og mestring i skolen
(Master thesis, 2015)(Konfidensiell til/confidential until 01.07.2020) -
Den triadisk resiproke modell : motivasjonsfaktorer for frivillig arbeid
(Master thesis, 2011)Intensjonen med oppgaven var todelt hvorav den andre delen beror på den første. Den første delen bestod i å finne ulike motivasjonsfaktorer som ligger til grunn for å gjøre et vedvarende frivillig arbeid. Den andre delen ... -
"Tror du alt du leser?" : en kvalitativ studie av ungdommer tilknyttet barnevernsinstitusjoner og deres opplevelse av egen identitet i møte med media
(Master thesis, 2013)Samfunnets syn på ungdommer som har en tilknytning til barnevernsinstitusjoner har de siste årene fått en negativ vinkling. Samtidig har medieomtalene om den samme gruppen ungdommer fått begreper som barnevernsbarn og ... -
Under vingen... Er beskyttelse en del av pedagogens rolle? : En kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven omhandler ordet beskyttelse (protection). Det er en kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk praksis. Prosjektet ble gjennomført i forbindelse ... -
Underveis, å lære norsk - en studie av opplevelsen av ulike strategier for norskopplæring
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven beskriver en studie som har som mål å kartlegge voksne innvandreres opplevelse av to ulike undervisningsformer ved språkopplæringen. Deltakerne mottar tradisjonell undervisning og en IKT støttet ... -
Undervisning med digitale verktøy, medier og ressurser - En kvalitativ intervjuundersøkelse om hva utvalgte lærere ved to norske barneskoler vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til utvikling av elevers grunnleggende digitale ferdigheter
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler undervisning med digitale, verktøy, medier og ressurser i barneskolen. Den undersøker hva utvalgte lærere fra småskole- og mellomtrinnet vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til ... -
Undervisning og vurdering anno 2016 : et elevperspektiv
(Master thesis, 2016)Prosjektets bakgrunn: Globalisering og internasjonale trender påvirker i økende grad Europas og Norges utdanningspolitiske avgjørelser i form av reformer og læreplaner. Vi lever i en tid med stadige endringer og dette ... -
Ungdom i et skjæringspunkt og yrkes- og utdanningsrådgivere i et minefelt : en kritisk diskursanalyse av hvordan rådgivere i ungdomsskolen forstår rådgiverrollen sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan yrkes – og utdanningsrådgivere i ungdomsskolen forstår egen rolle sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg. I tillegg ser jeg på hvordan ... -
Ungdom med atferdsproblemer- behandle eller gjemme bort?
(Master thesis, 2008)Multisystemisk behandling (MST) er et frivillig familiebasert tiltak innenfor Bufetat som er rettet mot ungdom som bor hjemme og har alvorlige atferdsvansker. Målgruppen er ungdom mellom 12-18 år. Metoden tar utgangspunkt ...