Undervisning med digitale verktøy, medier og ressurser - En kvalitativ intervjuundersøkelse om hva utvalgte lærere ved to norske barneskoler vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til utvikling av elevers grunnleggende digitale ferdigheter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300669Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler undervisning med digitale, verktøy, medier og ressurser i
barneskolen. Den undersøker hva utvalgte lærere fra småskole- og mellomtrinnet vektlegger i
sin undervisningspraksis i forhold til utvikling av elevers grunnleggende digitale ferdigheter.
Læreplanverket for Kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2006) fremhever
grunnleggende ferdigheter som en vesentlig faktor for elevers læring og utvikling i skole- og
arbeidsliv. Digitale ferdigheter er én av fem grunnleggende ferdighetsområder, og det
forventes at lærere integrerer arbeid med å utvikle disse i alle fag. Tross satsing på IKT i
norsk skole, viser forskning til at undervisningspraksisen ikke er målrettet nok (Erstad, 2012).
Undersøkelsen Monitor skole 2013 (Hatlevik, Egeberg, Gudmundsdottir, Loftsgarden & Loi,
2013) viser samtidig til at det er store variasjoner i norske læreres digitale
undervisningspraksis. Masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker et utvalg
læreres perspektiver på sin egen digitale undervisningspraksis. Den bidrar til å fremvise hva
som blir vektlagt av lærerne og kan dermed forklare hva som ligger bak varierte digitale
undervisningspraksiser.
Masteroppgaven har en praksisnær og didaktisk tilnærming til studieobjektet, og den belyser
temaet digital undervisningspraksis med utgangspunkt i læreres perspektiver. På bakgrunn av
to fokusgruppeintervju med forskjellige barneskolelærere ble det gjennomført en
innholdsmessig dataanalyse. Dataanalysen førte frem til fire kategorier som representerte
hovedinnholdet i intervjuene, og disse kategoriene ble knyttet opp til didaktisk
relasjonstenkning. Det ble videre utviklet en forklaringsmodell som antyder at de utvalgte
lærerne i denne undersøkelsen vektlegger enkelte didaktiske faktorer mer enn andre.
Faktorene som vektlegges innebærer elever og læreres forutsetninger, læringsaktiviteter og
arbeidsformer, tilrettelegging for integrering av tilgjengelige digitale redskaper i
undervisningen og institusjonelle rammefaktorer. Det fremkom ingen direkte vektlegging av
mål og innhold i de digitale undervisningspraksisene som ble diskutert i intervjusamtalene.
Det kan bygge opp under forskningen som viser at ikke alle lærere i norsk skole arbeider
tilstrekkelig målrettet med utvikling av elevers grunnleggende digitale ferdigheter. Didaktisk
relasjonstenking ble presentert av Bjørndal og Lieberg (1978) i Nye veier i didaktikken. Et
sitat fra boken kan derimot forklare hvorfor det fremstår som at mål og innhold ikke ble
vektlagt av lærerne i særlig grad i denne undersøkelsen.
3
”I vel tilrettelagt undervisning vil således mål, innhold og læringsaktiviteter smelte
sammen i en høyere enhet. Undervisningsmål og innhold kan med andre ord bare
”forstås” eller oppleves gjennom bestemte læringsaktiviteter.” (ibid., s.114-115)
Studiens begrensning ligger i at digitale læringsaktiviteter ikke var studieobjektet og ble
dermed ikke analysert. Masteroppgaven er et bidrag til å belyse i hvilken grad det fortsatt er
behov for forskning på digital undervisning i norsk skole. Den er også en oppfordring til å
studere digitale arbeidsmåter i større grad.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015