Undervisning og vurdering anno 2016 : et elevperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2414177Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prosjektets bakgrunn: Globalisering og internasjonale trender påvirker i økende grad Europas
og Norges utdanningspolitiske avgjørelser i form av reformer og læreplaner. Vi lever i en tid med
stadige endringer og dette har også innvirkning på skolen. Elevenes resultater blir i økende grad,
og betydelig gjennom media, brukt som indikasjon på om skolene og lærere mestrer sitt yrke og
sin profesjon. Enkelte politiske partier har, som OECD anbefaler, også fremmet ønske om
lærerlønn på bakgrunn av dokumentert elevresultat.
Hensikt: Hensikten med studien er å innhente kunnskap om hvordan elever selv opplever
lærerrollen, undervisning og vurderingsformer, og er gjennomført for å få frem elevstemmene.
Problemstillingen lyder: ”Hvordan opplever elever kunnskapsformidling og vurdering underlagt
Kunnskapsløftet, fra et allmenndidaktisk perspektiv?” Jeg er spesielt opptatt av om et økt fokus på
resultater påvirker elevenes syn på lærerens autonomi og verdien av undervisning.
Utvalg og metode: Det ble foretatt seks individuelle semi-strukturerte intervjuer med tre elever
ved 5. trinn og tre elever ved VGS 1.trinn. Intervjuene ble tatt opp på bånd, transkribert og
analysert ved hjelp av en temasentrert tilnærming til datamaterialet. Alle elever som deltok i
undersøkelsen er anonymisert.
Resultater: Elevene opplever innholdet i undervisning som forhåndsbestemt og læreren som
tilrettelegger og formidler. Men de opplever ikke seg selv som passive mottakere. Det fremstår
som viktig for dem og for deres læringsutbytte, at undervisningen er gøy, variert og åpen for deres
innflytelse. Med referanse til den didaktiske trekant ser jeg elevenes opplevelse av undervisning
som en indikator på at innholdet ser ut til å erstattes med kompetansemål. Etter mitt skjønn, vil
dette redusere den didaktiske trekant til kun en innlæringsmodell, fremfor en danningsmodell.
Elevene opplever formative prøver som positivt for egen læring og mestring. Som
vurderingsform er elevene spesielt opptatt av nasjonale prøver. Etter gjennomførte nasjonale
prøver, sitter de igjen med en opplevelse av å gå glipp av verdifull informasjon om sine
prestasjoner, og nasjonale prøver oppleves som lite funksjonell, både som summativ og formativ
vurderingsform.
Nøkkelord: Danningsteoretisk didaktikk, undervisningskommunikasjon, styring, barneintervju,
læringsutbytte, nasjonale prøver, resultatstyring, lærerrolle, undervisning, Kunnskapsløftet,
læreplan og målstyring
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016