• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undervisning og vurdering anno 2016 : et elevperspektiv

Egeberg, Lene
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Egeberg, Lene.pdf (768.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2414177
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [204]
Abstract
Prosjektets bakgrunn: Globalisering og internasjonale trender påvirker i økende grad Europas

og Norges utdanningspolitiske avgjørelser i form av reformer og læreplaner. Vi lever i en tid med

stadige endringer og dette har også innvirkning på skolen. Elevenes resultater blir i økende grad,

og betydelig gjennom media, brukt som indikasjon på om skolene og lærere mestrer sitt yrke og

sin profesjon. Enkelte politiske partier har, som OECD anbefaler, også fremmet ønske om

lærerlønn på bakgrunn av dokumentert elevresultat.

Hensikt: Hensikten med studien er å innhente kunnskap om hvordan elever selv opplever

lærerrollen, undervisning og vurderingsformer, og er gjennomført for å få frem elevstemmene.

Problemstillingen lyder: ”Hvordan opplever elever kunnskapsformidling og vurdering underlagt

Kunnskapsløftet, fra et allmenndidaktisk perspektiv?” Jeg er spesielt opptatt av om et økt fokus på

resultater påvirker elevenes syn på lærerens autonomi og verdien av undervisning.

Utvalg og metode: Det ble foretatt seks individuelle semi-strukturerte intervjuer med tre elever

ved 5. trinn og tre elever ved VGS 1.trinn. Intervjuene ble tatt opp på bånd, transkribert og

analysert ved hjelp av en temasentrert tilnærming til datamaterialet. Alle elever som deltok i

undersøkelsen er anonymisert.

Resultater: Elevene opplever innholdet i undervisning som forhåndsbestemt og læreren som

tilrettelegger og formidler. Men de opplever ikke seg selv som passive mottakere. Det fremstår

som viktig for dem og for deres læringsutbytte, at undervisningen er gøy, variert og åpen for deres

innflytelse. Med referanse til den didaktiske trekant ser jeg elevenes opplevelse av undervisning

som en indikator på at innholdet ser ut til å erstattes med kompetansemål. Etter mitt skjønn, vil

dette redusere den didaktiske trekant til kun en innlæringsmodell, fremfor en danningsmodell.

Elevene opplever formative prøver som positivt for egen læring og mestring. Som

vurderingsform er elevene spesielt opptatt av nasjonale prøver. Etter gjennomførte nasjonale

prøver, sitter de igjen med en opplevelse av å gå glipp av verdifull informasjon om sine

prestasjoner, og nasjonale prøver oppleves som lite funksjonell, både som summativ og formativ

vurderingsform.

Nøkkelord: Danningsteoretisk didaktikk, undervisningskommunikasjon, styring, barneintervju,

læringsutbytte, nasjonale prøver, resultatstyring, lærerrolle, undervisning, Kunnskapsløftet,

læreplan og målstyring
Description
Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit