Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeberg, Lene
dc.date.accessioned2016-10-11T11:05:07Z
dc.date.available2016-10-11T11:05:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2414177
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractProsjektets bakgrunn: Globalisering og internasjonale trender påvirker i økende grad Europas og Norges utdanningspolitiske avgjørelser i form av reformer og læreplaner. Vi lever i en tid med stadige endringer og dette har også innvirkning på skolen. Elevenes resultater blir i økende grad, og betydelig gjennom media, brukt som indikasjon på om skolene og lærere mestrer sitt yrke og sin profesjon. Enkelte politiske partier har, som OECD anbefaler, også fremmet ønske om lærerlønn på bakgrunn av dokumentert elevresultat. Hensikt: Hensikten med studien er å innhente kunnskap om hvordan elever selv opplever lærerrollen, undervisning og vurderingsformer, og er gjennomført for å få frem elevstemmene. Problemstillingen lyder: ”Hvordan opplever elever kunnskapsformidling og vurdering underlagt Kunnskapsløftet, fra et allmenndidaktisk perspektiv?” Jeg er spesielt opptatt av om et økt fokus på resultater påvirker elevenes syn på lærerens autonomi og verdien av undervisning. Utvalg og metode: Det ble foretatt seks individuelle semi-strukturerte intervjuer med tre elever ved 5. trinn og tre elever ved VGS 1.trinn. Intervjuene ble tatt opp på bånd, transkribert og analysert ved hjelp av en temasentrert tilnærming til datamaterialet. Alle elever som deltok i undersøkelsen er anonymisert. Resultater: Elevene opplever innholdet i undervisning som forhåndsbestemt og læreren som tilrettelegger og formidler. Men de opplever ikke seg selv som passive mottakere. Det fremstår som viktig for dem og for deres læringsutbytte, at undervisningen er gøy, variert og åpen for deres innflytelse. Med referanse til den didaktiske trekant ser jeg elevenes opplevelse av undervisning som en indikator på at innholdet ser ut til å erstattes med kompetansemål. Etter mitt skjønn, vil dette redusere den didaktiske trekant til kun en innlæringsmodell, fremfor en danningsmodell. Elevene opplever formative prøver som positivt for egen læring og mestring. Som vurderingsform er elevene spesielt opptatt av nasjonale prøver. Etter gjennomførte nasjonale prøver, sitter de igjen med en opplevelse av å gå glipp av verdifull informasjon om sine prestasjoner, og nasjonale prøver oppleves som lite funksjonell, både som summativ og formativ vurderingsform. Nøkkelord: Danningsteoretisk didaktikk, undervisningskommunikasjon, styring, barneintervju, læringsutbytte, nasjonale prøver, resultatstyring, lærerrolle, undervisning, Kunnskapsløftet, læreplan og målstyringnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectdanningsteoretisk didaktikknb_NO
dc.subjectundervisningskommunikasjonnb_NO
dc.subjectstyringnb_NO
dc.subjectbarneintervjunb_NO
dc.subjectlæringsutbyttenb_NO
dc.subjectnasjonale prøvernb_NO
dc.subjectresultatstyringnb_NO
dc.subjectlærerrollenb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectKunnskapsløftetnb_NO
dc.subjectlæreplan og målstyringnb_NO
dc.subject.classificationPED511
dc.titleUndervisning og vurdering anno 2016 : et elevperspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber87 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel