Browsing Master's theses in Education by Title
Now showing items 161-180 of 208
-
"Overgangen fra barnehage til skole føltes som to helt ulike miljø og verdener" : en kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagelærere, for eldre og lærere mener samarbeidet i overgangen barnehage-skole ivaretar barn som utfordrer med sin atferd, og hvilke forbedringsmuligheter de viser til
(Master thesis, 2014)Tidligere forskning viser at overgangen fra barnehage til skole kan være vanskelig for barn som utfordrer med sin atferd. Videre vet vi at godt samarbeid mellom barnehage, hjem og skole kan være forebyggende, samt forhindre ... -
På eget ansvar?
(Master thesis, 2012) -
"De positive foreldrene sier unnskyld" : en kritisk studie av skole-hjemsamarbeid basert på delerav Michel Foucaults maktanalyse med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en kritisk studie av ”skole- hjemsamarbeid” basert på deler av Michel Foucaults maktanalyse, med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering. Dominant styring innebærer at A ... -
Pregnant, away from home. Maternal Health Care in Norway : Exploring migrant women's experiences of the maternal health care system in Norway
(Master thesis, 2021)This master thesis explores migrant women’s experiences with the maternal health care system in Norway, using a qualitative research strategy. It is based on interviews conducted with migrant women living in ... -
Psykisk helse på timeplanen : En kvalitativ studie av grunnskolelæreres synspunkter relatert til betydningen av å ta vare på barn og unges psykiske helse i skolen
(Master thesis, 2019)According to research, 15-20 % of today’s children and youths in Norway suffer from mental health problems whichhampers their everyday activities (Folkehelseinstituttet, 2016). Helsedirektoratet (2017) conclude that one ... -
Rådgiverrollen på ungdomsskolen En kvalitativ undersøkelse av rådgiver og ungdommers opplevelser og erfaringer med frafall, rådgivning, mestring, motivasjon og samarbeid
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Tidligere forskning har sett på hvordan forebygge mot frafall på videregående og tiltak og tilbud som skal settes inn der, men lite hvordan det jobbes forebyggende på ungdomsskolen. I tillegg finnes ... -
Remote working – a new tool for local and regional development
(Master thesis, 2021)Available from 01/07/2026 -
Reproduksjon av ulikheter, eller utdanningsrettferdighet
(Master thesis, 2023)Ideen om en skole for alle har sine røtter langt tilbake i tid (Telhaug, 1994; Solstad, 2004: Bjørnsrud & Nilsen, 2021). Fra og med L97, har det blitt vektlagt inkluderende opplæring som viktig for alle barns utvikling og ... -
Rollestyrt samarbeid? : En kvalitativ studie av hvordan ulike roller kan påvirke et samarbeid mellom barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk og barnehagen, fra BUP sitt perspektiv
(Master thesis, 2019)Tidligere forskningpå tverretatlig samarbeidhar i mindregrad fokusert på samarbeidetmellom barne-og ungdomspsykiatrisk poliklinikk(BUP)og barnehage. Fokuset har ligget på samarbeidmellom barnehage og foreldre, eller ... -
Samarbeid mellom skole og bedrift : Med særlig fokus på helseservicefagene i videregående skole
(Master thesis, 2019)Dette arbeidet handler om samarbeidet mellom skole og bedrift hovedsakelig i faget "Yrkesfaglig fordypning"på videregående skole. Det er helseservicefagene som er gjenstand for undersøkelser i denne omgang. Problemstillingen ... -
Sammenhengen mellom læringsmiljø, nærmiljø og tiltak : en intervjuundersøkelse i to skoler
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg de tre begrepene læringsmiljø, nærmiljø og tiltak. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer foretatt på to ulike skoler i samme kommune. Det er foretatt intervjuer av både lærere og rektorene ... -
Samregulering i skolen : En kvalitativ studie om læreres beskrivelser av emosjoner og deres rolle i elevenes emosjonelle selvregulering på 1.trinn
(Master thesis, 2018)Emosjoner omringer oss i hverdagen, og spiller en betydningsfull rolle i vår utvikling og fungering i livet (Tetzchner, 2001). Det er derfor svært viktig at vi evner å regulere våre emosjoner i henhold til den sosiale ... -
Selvdannelsens vilkår i aktuell dannelsesteoretisk allmenndidaktikk : En teoretisk studie
(Master thesis, 2019)Det dannelsesteoretiske allmenndidaktiske feltet er opprinnelig en filosofisk og humanistisk disiplin (Willbergh, 2019) som er skapt med utgangspunkt i det som omtales som det pedagogiske paradoks. Det er definisjonen på ... -
Skolevegrings ståsted og hovedtendenser i Norge
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har det blitt forsket på skolevegrings ståsted i det norske samfunnet. Dette innebærer å forta undersøkelser på hva fenomenet dreier seg om. På samme tid har også statistikk fra de siste årene blitt ... -
Sosial kompetanse : om elevers konstruksjoner i relasjon til medelever og lærere
(Master thesis, 2007)Tema for denne masteroppgaven er sosial kompetanse. I de senere årene har sosial kompetanse vært viktig i den skolepolitiske debatten. Det er diskutert om sosial kompetanse bør være et eget fag i skolen, samt hvordan det ...