Skolevegrings ståsted og hovedtendenser i Norge
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078654Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne oppgaven har det blitt forsket på skolevegrings ståsted i det norske samfunnet. Dette innebærer å forta undersøkelser på hva fenomenet dreier seg om. På samme tid har også statistikk fra de siste årene blitt inkludert, dette for å gi en dypere innsikt i problematikken. Videre kobles påvirkningen et samarbeid kan bidra med ved skolevegring. Her trekkes faktorer om kartlegging og tiltak inn, som er bundet opp mot kommunikasjon og tillit. Studiets problemstilling lyder som følger:
«En narrativ litteraturstudie om skolevegrings ståsted, og hvordan tidligere forskning kan sette søkelyset på hovedtendenser i feltet ut fra en norsk sammenheng?!
For å svare på studiets problemstilling er det gjennomført en narrativ litteraturstudie, hvor en analyse av ti inkluderte studiene har blitt foretatt opp mot en norsk kontekst. Tolkningene som har blitt utført underveis i forskningen, har bakgrunn i en hermeneutisk tilnærming.Studiet finner at skolevegring ofte ikke kan kobles opp mot spesifikke grupper i samfunnet, og forløpet til å etablere problematikken er ulik for alle. Studie ser at det å skape gode relasjoner til de inkluderte i samarbeidet, foreldre og elever, vil være relevant for å komme frem til løsninger for å redusere fravær. Samarbeidet gjennomfører kartlegging av elevens situasjon, og komme frem til ulike tiltak som kan bidra med å forebygge utfordringene knyttet til skolevegring. Skolen vil her ha et ansvar her for at samarbeidet og tilretteleggingen skal oppstå og ivareta eleven det gjelder.
Nøkkelord: Skolevegring, videregående opplæring, fravær, tiltak, samarbeid, Norge.