Blar i Master's theses in Education på utgivelsesdato
Viser treff 81-100 av 208
-
«Og så er det disse formelle kravene alt skal settes inn i og måles opp mot» En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere i ungdomsskolens synspunkter på vurderingsgrunnlaget i kroppsøvingsfaget etter revidering av læreplanen i 2012, med særlig fokus på innsats, fair play og bruk av testresultater.
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien er å belyse hvilke synspunkter kroppsøvingslærere i ungdomsskolen har på vurdering i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for undersøkelsen er at det i 2012 ble foretatt endringer i fagets læreplan ... -
Grunnlag for nye tanker En kvantitativ studie av tilretteleggende faktorer for innovasjon i organisasjoner
(Master thesis, 2015)Innovasjonsprosesser er i litteraturen identifisert som et viktig satsingsområde for konkurranseevnen til organisasjoner. For å være innovativ i dagens kunnskapssamfunn må det legges til rette for at ansatte kan være ... -
«De skal jo mestre livet» En kvalitativ undersøkelse av fagpersoners arbeid med mestring i en institusjon for ungdom med atferdsvansker.
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien er å utforske hvordan fagpersoner i en institusjon for ungdom med atferdsvansker jobber med mestring, og hvilke utfordringer de møter på i dette arbeidet. Brukerne ved institusjonen viser en destruktiv ... -
ASK og læring En studie av hvordan en skole legger til rette for å sikre et forsvarlig utbytte av opplæringen for en elev som bruker ASK.
(Master thesis, 2015)Noen elever mangler helt eller delvis talespråk og har behov for det som kalles alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK). I 2012 ble retten til å få opplæring i egne kommunikasjonsformer og å få materiell tilpasset ... -
Undervisning med digitale verktøy, medier og ressurser - En kvalitativ intervjuundersøkelse om hva utvalgte lærere ved to norske barneskoler vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til utvikling av elevers grunnleggende digitale ferdigheter
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler undervisning med digitale, verktøy, medier og ressurser i barneskolen. Den undersøker hva utvalgte lærere fra småskole- og mellomtrinnet vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til ... -
Rådgiverrollen på ungdomsskolen En kvalitativ undersøkelse av rådgiver og ungdommers opplevelser og erfaringer med frafall, rådgivning, mestring, motivasjon og samarbeid
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Tidligere forskning har sett på hvordan forebygge mot frafall på videregående og tiltak og tilbud som skal settes inn der, men lite hvordan det jobbes forebyggende på ungdomsskolen. I tillegg finnes ... -
”Jeg tror det handler om åssen folk behandler deg” En kvalitativ studie av mennesker med utviklingshemming og deres opplevelse av inkludering og ekskludering
(Master thesis, 2015)I Norge bor det 21.000 mennesker med utviklingshemming. Den politiske målsettingen om et samfunn for alle har lenge preget norsk politikk og er forankret i en visjon om økt deltakelse og inkludering for personer med ... -
”Det er jeg som kjenner barnet mitt best” En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelsen av samarbeidet med skolen, med utgangspunkt i foreldre til barn som mottar spesialundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitativ undersøkelse av foreldre til barn som mottar spesialundervisning sin opplevelse av samarbeidet med skolen. Oppgaven har et perspektiv på foreldrenes opplevelse som utgangspunkt. ... -
Elevers vurdering av egen sosial kompetanse i skolen En innholdsmessig og empirisk validering av Skoldialogens instrument for bruk i MITT VALG
(Master thesis, 2015)MITT VALG er et program for læring av sosial og emosjonell kompetanse i regi av Lions Norge (MITT VALG, 2015). Dette er den norske versjonen av det internasjonale programmet Lions Quest som brukes i 85 ulike land (Lions ... -
Didaktisk verktøykasse til etisk profesjonalitet En kvalitativ studie av opplæring i etisk profesjonalitet ved et eiendomsmeglerforetak
(Master thesis, 2015)Studiens bakgrunn: Behovet for pedagogisk og didaktisk kunnskap er økende i utradisjonelle pedagogiske kontekster. I dagens kunnskapssamfunnet ser vi behovet for opplæring. Flere tar høyere utdanning, men opplever et ... -
Fremstillinger av fysisk funksjonsnedsettelse i medier - En analyse av NRK sine fjernsynsprogrammer
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om fremstillinger av fysisk funksjonsnedsettelse i medier. I studien har jeg gjennomført en kritisk diskursanalyse inspirert av Norman Faircloughs tredimensjonale modell. Oppgaven er basert ... -
Et pedagogisk møte En komparativ studie av Wolfgang Klafkis og steinerpedagogikkens syn på danning og undervisning
(Master thesis, 2015)Intensjonen med denne oppgaven er å sammenligne hvordan steinerpedagogikken og didaktikeren Wolfgang Klafki forholder seg til temaene dannelse og undervisning. Kan man se på steinerpedagogikken i et dannelsesperspektiv ... -
Deltagelse og grenseregulering, rektors arbeid med skoleutvikling : rektor som leder i pedagogiske arbeide ved implementering av reformer og ideer i skolen som organisasjon i lokal kontekst og kultur
(Master thesis, 2016)Oppgavens problemstilling: Hvordan kan rektor som leder for det pedagogiske arbeidet, legge til rette for endringer ved skolens praksis i lokal kontekst, i arbeid med reformer eller ideer? Problemstillingen dekker en ... -
Ekstra skoledriv blant indiske etterkommere
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven omhandler indiske etterkommers utdannelsesvalg i Norge. Oppgaven utføres ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse på forskningsartikler om indiske etterkommers utdannelsesvalg. Formålet med oppgaven ... -
Kreativitetens næringskjede : estetiske arbeidsformer i lærerutdanningen
(Master thesis, 2016)I dagens kunnskapssamfunn er kreativitet et fenomen som har fått mye oppmerksomhet både i politisk og pedagogisk sammenheng. I forbindelse med skolens samfunnsmandat betraktes kreativitet som en viktig faktor for å ... -
Å høre til i livet : en narrativ studie om selvmordsforebygging i skolen
(Master thesis, 2016)A feeling of belonging A narrative research about suicide prevention in schools Motivation: Norwegian teenagers are in general well-functioning. They do well in school, have healthy recreational activities, don’t use ... -
Cannabis og rehabilitering : avhengighet, sosial identitet og attribusjon
(Master thesis, 2016)Hensikt og mål med denne studien er å kartlegge faktorer som kan gjøre seg gjeldende i rehabiliteringsprosessen, og hvor målet er å avslutte rusatferd i forhold til cannabis. For å legge til rette for en best mulig ... -
”Altså han bor jo ganske utsatt til” : en kvalitativ studie om livskvalitet hos personer med autisme boende i bofellesskap for personer med utfordrende atferd
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å undersøke boforhold og plassering av to personer med autisme og utviklingshemning med utfordrende atferd. Det undersøkes hvordan ulike økologiske aspekter som miljø, kontekst og relasjoner ... -
«Men dere øver på det hjemme?» : realiseringen av det delte oppdragermandat: en fortolkende studie av kommunikativ praksis i barnehagens foreldresamtaler
(Master thesis, 2016)Det primære pedagogiske mandat, hovedansvaret for barnas oppdragelse, ligger hos foreldrene (Evenshaug & Hallen, 1997). Samtidig skal barnehagen i samarbeid med hjemmet «fremme læring og danning som grunnlag for allsidig ... -
Tilpasset opplæring og mestring i matematikkundervisningen : en kvalitativ studie av læreres tilpasningsvalg
(Master thesis, 2016)Formålet med studien er å undersøke hvordan matematikklærere i grunnskolen tilrettelegger for at elevene skal oppleve mestring i matematikkundervisningen. Studien har som mål å bidra med nye perspektiver på tilpasset ...