• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kreativitetens næringskjede : estetiske arbeidsformer i lærerutdanningen

Brekke, Borghild
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Brekke, Borghild.pdf (1.201Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2414164
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
I dagens kunnskapssamfunn er kreativitet et fenomen som har fått mye oppmerksomhet både i

politisk og pedagogisk sammenheng. I forbindelse med skolens samfunnsmandat betraktes

kreativitet som en viktig faktor for å kvalifisere elever til et fremtidig arbeidsliv og gjennom dette

bidra til økonomisk vekst og utvikling. Samtidig er kreativitet sentralt som en del av et

kultiveringsoppdrag hvor elevenes danning og utvikling av evner som selvbestemmelse,

medbestemmelse og solidaritetsevne er kjerneelementer. Kreativitetens næringskjede er

betegnelsen på hvordan kreativitet i utdanningssystemet kan ha en sammenheng mellom

lærerutdannere, lærerstudenter og elever. Studien undersøker hvordan lærerutdanningen kan

utvikle bevissthet om og ferdigheter innenfor kreative undervisningsformer hos lærerstudenter

gjennom estetiske arbeidsformer. Studien kan betraktes som et forsøk på å sette det estetiske

høyere opp på den utdanningspolitiske dagsordenen, ved å undersøke hvordan estetiske

arbeidsformer kan være en kilde til kreativitet.

Studien baserer seg på 7 fokusintervjuer, 6 med lærerstudenter og 1 med lærerutdannere. Til

sammen har 23 lærerstudenter og 5 lærerutdannere bidratt med sine forståelser, erfaringer og

holdninger tilknyttet kreativitet i undervisningssammenheng og estetiske arbeidsformer. Videre

bygger studien på et teoretisk rammeverk bestående av utdanningspolitiske tekster om kreativitet

og lærerutdanning, samt pedagogisk- og allmendidaktisk teori og estetisk filosofi inspirert av

Feiwel Kupferberg, Lev Vygotsky, Immanuel Kant, Frederich Schiller og Wolfgang Klafki.

Estetiske arbeidsformer defineres i studien som de estetiske fagenes aktive, handlende

arbeidsmåte, hvor den lærende kan uttrykke seg selv og sin forståelse gjennom formspråk som

tale, tegning, tekst og kroppslige aktiviteter. Studien finner at de estetiske arbeidsformene innehar

elementer som er sentrale i forbindelse med en skapende, kombinatorisk og kreativ evne. De

estetiske arbeidsformene bygger på fantasien og innbilningskraften skapende aktivitet, som tillater

studenter å kombinere fagstoffet med sine egne erfaringer og opplevelser for å skape noe nytt.

Denne aktiviteten åpner dermed for studentenes følelser, frihet og tolkning, som vil være

avgjørende dersom kunnskap ikke kun skal være reproduktiv eller gjenstand for etterligning.

Analysen viser at lærerutdannere kan oppleve lærerstudenter som utrygge og redde for å slippe

seg løs å være skapende. De estetiske arbeidsformene kan utfordre de vante strukturene og tillate

studentenes frihet og utfoldelse. I pedagogikkens rom omhandler kreativitet det å formidle noe

eksisterende på en ny måte og skape mening og betydning for den enkelte, noe de estetiske

arbeidsformene kan gi lærerstudenter muligheter til.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit