• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers vurdering av egen sosial kompetanse i skolen En innholdsmessig og empirisk validering av Skoldialogens instrument for bruk i MITT VALG

Jensen, Stig Reinholt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave Stig R. Jensen.pdf (2.588Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/300671
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [183]
Abstract
MITT VALG er et program for læring av sosial og emosjonell kompetanse i regi av Lions

Norge (MITT VALG, 2015). Dette er den norske versjonen av det internasjonale programmet

Lions Quest som brukes i 85 ulike land (Lions Quest, 2015). Siden oppstarten i Norge i 1990

har ca. 40000 barnehage- og skoleansatte over hele landet blitt kurset i programmet. Kurset

gir en metodisk innføring av aktiviteter og leksjoner til bruk i arbeid for utvikling av sosial og

emosjonell kompetanse.

MITT VALG har ulike virkemidler for å kunne oppnå en god implementering. Et ønske er å

utvikle en undersøkelse som på den ene siden kan bidra med evaluering av

programvirksomheten og utviklingen i MITT VALG skolene, og på den andre side bli et

verktøy brukerne av programmet kan ha nytte av i sitt arbeid. Intensjonen med en slik

spørreundersøkelse er at den skal kunne fungere som et redskap for lærere slik at man kan

kartlegge elevenes oppfatning av sine sosiale og emosjonelle ferdigheter, og dermed være til

hjelp for skolene til å jobbe med målsettinger knyttet til de sosiale aspektene rundt elevenes

utvikling.

Skoldialogen i Sverige har utformet en undersøkelse om elevers vurdering av sin sosiale

kompetanse for å kunne brukes av skoler og kommuner i kartleggingsarbeid rundt dette

temaet. Resultatene skal dermed være til hjelp for lærere og skoleledelse for å kunne sette inn

konkrete tiltak i arbeidet med skolemiljøet og elevenes sosiale ferdigheter.

Målet med denne oppgaven har vært å vurdere Skoldialogens spørreundersøkelse som

instrument for validering og tilbakemelding i MITT VALG og hvorvidt den gir de ønskede

informasjoner om elevers sosiale kompetanse. Forskningsspørsmålene har fokusert på en 1)

innholdsmessig validering, en 2) empirisk validering, samt 3) output-orientert vurdering av

spørreskjemaets egnethet for MITT VALG.

Undersøkelsen ble gjennomført med 312 elever fra 5.-7. trinn, høsten 2014. Den er tidligere

ikke utprøvd og kan derfor sees på som en pilotundersøkelse. Analysen er en innholdsmessig,

empirisk og deskriptiv vurdering av resultatene. Avslutningsvis drøftes blant annet et forslag

til et nytt og utvidet spørreskjema.

Denne pilotundersøkelsen har vært utført for å utvikle en undersøkelse for fremtidig bruk av

skoler som bruker MITT VALG som opplæringsprogram for utvikling av sosiale og

emosjonelle ferdigheter. Undersøkelsen viste seg og ikke ha alle de kvalitetene som skulle til

for å oppfylle de kravene som MITT VALG ønsket. Konklusjonen er at undersøkelsen må

utvikles videre for å bli et valid instrument.
Description
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit