Elevers vurdering av egen sosial kompetanse i skolen En innholdsmessig og empirisk validering av Skoldialogens instrument for bruk i MITT VALG
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300671Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
MITT VALG er et program for læring av sosial og emosjonell kompetanse i regi av Lions
Norge (MITT VALG, 2015). Dette er den norske versjonen av det internasjonale programmet
Lions Quest som brukes i 85 ulike land (Lions Quest, 2015). Siden oppstarten i Norge i 1990
har ca. 40000 barnehage- og skoleansatte over hele landet blitt kurset i programmet. Kurset
gir en metodisk innføring av aktiviteter og leksjoner til bruk i arbeid for utvikling av sosial og
emosjonell kompetanse.
MITT VALG har ulike virkemidler for å kunne oppnå en god implementering. Et ønske er å
utvikle en undersøkelse som på den ene siden kan bidra med evaluering av
programvirksomheten og utviklingen i MITT VALG skolene, og på den andre side bli et
verktøy brukerne av programmet kan ha nytte av i sitt arbeid. Intensjonen med en slik
spørreundersøkelse er at den skal kunne fungere som et redskap for lærere slik at man kan
kartlegge elevenes oppfatning av sine sosiale og emosjonelle ferdigheter, og dermed være til
hjelp for skolene til å jobbe med målsettinger knyttet til de sosiale aspektene rundt elevenes
utvikling.
Skoldialogen i Sverige har utformet en undersøkelse om elevers vurdering av sin sosiale
kompetanse for å kunne brukes av skoler og kommuner i kartleggingsarbeid rundt dette
temaet. Resultatene skal dermed være til hjelp for lærere og skoleledelse for å kunne sette inn
konkrete tiltak i arbeidet med skolemiljøet og elevenes sosiale ferdigheter.
Målet med denne oppgaven har vært å vurdere Skoldialogens spørreundersøkelse som
instrument for validering og tilbakemelding i MITT VALG og hvorvidt den gir de ønskede
informasjoner om elevers sosiale kompetanse. Forskningsspørsmålene har fokusert på en 1)
innholdsmessig validering, en 2) empirisk validering, samt 3) output-orientert vurdering av
spørreskjemaets egnethet for MITT VALG.
Undersøkelsen ble gjennomført med 312 elever fra 5.-7. trinn, høsten 2014. Den er tidligere
ikke utprøvd og kan derfor sees på som en pilotundersøkelse. Analysen er en innholdsmessig,
empirisk og deskriptiv vurdering av resultatene. Avslutningsvis drøftes blant annet et forslag
til et nytt og utvidet spørreskjema.
Denne pilotundersøkelsen har vært utført for å utvikle en undersøkelse for fremtidig bruk av
skoler som bruker MITT VALG som opplæringsprogram for utvikling av sosiale og
emosjonelle ferdigheter. Undersøkelsen viste seg og ikke ha alle de kvalitetene som skulle til
for å oppfylle de kravene som MITT VALG ønsket. Konklusjonen er at undersøkelsen må
utvikles videre for å bli et valid instrument.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015