• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Didaktisk verktøykasse til etisk profesjonalitet En kvalitativ studie av opplæring i etisk profesjonalitet ved et eiendomsmeglerforetak

Rosnæs, Trine Ullestad
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masteroppgave Trine Rosnæs.pdf (578.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300667
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
Studiens bakgrunn: Behovet for pedagogisk og didaktisk kunnskap er økende i

utradisjonelle pedagogiske kontekster. I dagens kunnskapssamfunnet ser vi behovet for

opplæring. Flere tar høyere utdanning, men opplever et stort sprik mellom utdanning og

praksis.

Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien er å innhente kunnskap om hvordan

eiendomsmeglere opplever opplæring i lys av deres kontekst. Belyse didaktikk som et

nødvendig verktøy som en del av opplæringen. Hvordan et begrepsapparat kan bidra med å få

frem betydningen av innholdet som skal læres.

Problemstillingen er: Hvordan drives opplæring i etiske profesjonalitet ved et

eiendomsmeglerforetak fra allmendidaktisk perspektiv?

Utvalg og metode: Fire individuelle forskningsintervjuer ble utført. Deltakerne var

arbeidstakere ansatt ved et eiendomsmeglerforetak. Det empiriske materialet ble analysert og

ved kvalitativforskningsmetode, inspirert av hermeneutikk.

Resultater: Studien viser at eiendomsmeglere driver opplæring i en kontekst påvirket av

konkurranse. Forskningsspørsmålene representerer overordnet temaer: Hvordan opplever

ansvarlig eiendomsmegler og meglerfullmektig/trainee opplæringen ved et

eiendomsmeglerforetak?, Hva slags betydning har konteksten for opplæring ved et

eiendomsmeglerforetak?, Hvordan formidles etikk i opplæringen?

Opplæringen i etiske profesjonalitet foregår i praksisfellesskapet både eksplisitt og implisitt.

Det kan forstås at konteksten utfordrer opplæringen og de drives mellom å være konkurrenter

og lagkamerater.

Avslutning: Denne studien vil være et eksempel på hvordan man kan benytte didaktisk

analyse som et verktøy til å mestre en bevissthet rundt egen opplæring som rettes mot etisk

profesjonalitet. Samt mulige begrensninger og nytteverdien av studien.

Nøkkelord: Didaktisk kunnskap, opplæring, etisk profesjonalitet, kvalitativ

forskningsintervju, praksisfellesskap,
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit