dc.contributor.author | Rosnæs, Trine Ullestad | |
dc.date.accessioned | 2015-09-18T06:58:45Z | |
dc.date.available | 2015-09-18T06:58:45Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/300667 | |
dc.description | Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Studiens bakgrunn: Behovet for pedagogisk og didaktisk kunnskap er økende i
utradisjonelle pedagogiske kontekster. I dagens kunnskapssamfunnet ser vi behovet for
opplæring. Flere tar høyere utdanning, men opplever et stort sprik mellom utdanning og
praksis.
Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien er å innhente kunnskap om hvordan
eiendomsmeglere opplever opplæring i lys av deres kontekst. Belyse didaktikk som et
nødvendig verktøy som en del av opplæringen. Hvordan et begrepsapparat kan bidra med å få
frem betydningen av innholdet som skal læres.
Problemstillingen er: Hvordan drives opplæring i etiske profesjonalitet ved et
eiendomsmeglerforetak fra allmendidaktisk perspektiv?
Utvalg og metode: Fire individuelle forskningsintervjuer ble utført. Deltakerne var
arbeidstakere ansatt ved et eiendomsmeglerforetak. Det empiriske materialet ble analysert og
ved kvalitativforskningsmetode, inspirert av hermeneutikk.
Resultater: Studien viser at eiendomsmeglere driver opplæring i en kontekst påvirket av
konkurranse. Forskningsspørsmålene representerer overordnet temaer: Hvordan opplever
ansvarlig eiendomsmegler og meglerfullmektig/trainee opplæringen ved et
eiendomsmeglerforetak?, Hva slags betydning har konteksten for opplæring ved et
eiendomsmeglerforetak?, Hvordan formidles etikk i opplæringen?
Opplæringen i etiske profesjonalitet foregår i praksisfellesskapet både eksplisitt og implisitt.
Det kan forstås at konteksten utfordrer opplæringen og de drives mellom å være konkurrenter
og lagkamerater.
Avslutning: Denne studien vil være et eksempel på hvordan man kan benytte didaktisk
analyse som et verktøy til å mestre en bevissthet rundt egen opplæring som rettes mot etisk
profesjonalitet. Samt mulige begrensninger og nytteverdien av studien.
Nøkkelord: Didaktisk kunnskap, opplæring, etisk profesjonalitet, kvalitativ
forskningsintervju, praksisfellesskap, | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | PED 511 | |
dc.title | Didaktisk verktøykasse til etisk profesjonalitet En kvalitativ studie av opplæring i etisk profesjonalitet ved et eiendomsmeglerforetak | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 92 s. | nb_NO |