Blar i Master's theses in Social Communication på emneord "VDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310"
Viser treff 1-20 av 39
-
Attraktiv storby eller flekk på kartet? : en kvalitativ innholdsanalyse av stedsprofilering i Skien kommune
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg ulike teorier om sted, stedsidentitet, image og stedsprofilering, samt hvordan steder er attraktive for potensielle tilflyttere og næringsliv. Globalisering har ført til økt konkurranse, også for ... -
Avhengighet og skepsis : det kompliserte forholdet mellom journalister og kommunikasjonsrådgivere på Sørlandet
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg forholdet mellom journalister og kommunikasjonsrådgivere på Sørlandet. Analysen er todelt. Den første delen ser på hvordan statusen mellom de to yrkene er i dag. Den andre delen ser på hvilke ... -
Bakerens sønner sulter? : hvordan bruker kommunikasjonsbyråer egne nettsider for å profilere identitet og ønsket image?
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er å undersøke hvordan kommunikasjonsbyråer bruker egne nettsider for å profilere identitet og ønsket image. Problemstillingen tar for seg i hvilken grad det er samsvar mellom identitet, ønsket ... -
Banknæringens digitale hamskifte : en kvalitativ studie om DNBs digitalisering i møtet med eldre kunder
(Master thesis, 2016)The purpose of this thesis is to better understand the digitization of the banking sector in Norway and how it affects the relationship between the bank and older customers. One of the reasons being that there are ... -
Blendet av oljen? : en kritisk diskursanalyse av Fædrelandsvennens dekning av næringsklyngen Node
(Master thesis, 2014)Næringsklyngen Node har det siste tiåret opparbeidet seg en sterk regional og global posisjon som verdensledende aktør i det tøffe olje- og gassmarkedet. I samme tidsrom har det vært en sterk økning i pressedekningen av ... -
Bruk av Facebook blant karenfolk : et kvalitativt studie av sosiale medier i en flyktningleir
(Master thesis, 2016)The purpose of this paper is to illustrate the use of Facebook among a young group of students at a Bible school in a refugee camp called Mae La Refugee Camp. The students are Karen people, an ethnic minority who mainly live ... -
De mektige politiske edderkoppene : en masteroppgave om avisers fremstillinger av spinndoktorer
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er et resultat av en interesse for språk og kommunikasjon og nysgjerrigheten på noen av de som sies å være de flinkeste til å vri på språket. Tematikken i denne oppgaven er spinndoktorer. Spinndoktorbegrepet ... -
Det enkle er ofte det beste? : en undersøkelse av en reklameplakat for Rema 1000 i Sarpsborg sentrum
(Master thesis, 2016)Reklameplakater er et vanlig syn i norske byer, og en integrert del av de fleste reklamekampanjer. I denne studien undersøkes reklameplakaten som medium. Med utgangspunkt i problemstillingen har det blitt gjennomført ... -
En alternativ tidslinje Norads nettressurs Gjenfødt.no analysert fra et mediesensitivt, multimodalt og retorisk perspektiv
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven startet med en interesse for hvordan retorisk kommunikasjon arter seg i det moderne samfunnet. Teknologien gir uante muligheter for hvordan vi kan produsere og distribuere tekster. Mottakerne møter ... -
En direktelinje til fansen : en retorisk studie av norske artisters kommunikasjon i sosiale medier ved promotering av nytt materiale
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven undersøker hvordan norske popartister promoterer nytt materiale ved hjelp av sosiale medier. Studien sammenligner to debutanters praksiser med praksisene til to etablerte artister. Problemstillingen som ... -
"Facebook, valgkampens tekst-tv?"
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven analyserer jeg hvordan Høyre og Kristelig Folkeparti kommuniserte gjennom partiledernes Facebook-side i valgkampen 2013. Jeg har intervjuet den tidligere stabssjefen til Erna Solberg, Haakon Dagestad, ... -
Helsekommunikasjon som skreddersøm : en analyse av samvalgsverktøy og av helsepersonells holdninger til bruk av samvalgsverktøy
(Master thesis, 2016)Pasientinvolvering er et hett tema i dagens helse-Norge. Pasientene er mer aktive, krever mer informasjon og mer bestemmelsesrett enn tidligere. Denne oppgaven retter fokus mot hvordan helsepersonell opplever denne ... -
Hvordan skapes det engasjement i bistandskommunikasjon? : en tekstanalyse av UNICEF sin rapport The state of the world's children analysert over en periode på 20 år
(Master thesis, 2014)Hvert år siden 1980 har organisasjonen UNICEF gitt ut en omfattende rapport av trender som påvirker barn, denne rapporten heter The state of the world`s children. Denne oppgaven er en tekstanalyse av hovedsakelig forsiden, ... -
˗ Ingen barn fortjener å ha det slik En sosialsemiotisk multimodal analyse av utstillingen Hvis klær kunne fortelle 2
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven gjøres en analyse av vandreutstillingen Hvis klær kunne fortelle 2, som ReddeSmå står bak. Utstillingen består av autentiske historier om barn som er utsatt for vold, overgrep og omsorgssvikt, og klesplagg ... -
Intentional transparency : a rhetorical case study of BP's transparency policy throughout the Deepwater Horizon crisis in comparison to how Tesco dealt with the european horsmeat scandal
(Master thesis, 2014)In this thesis, I have studied how a major event such as a crisis changes the way a company promotes transparency in their corporate communication. To gain knowledge about this aspect of their communication I did a multicase ... -
Intern kommunikasjon i Glencore Nikkelverk
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven omhandler intern kommunikasjon i Glencore Nikkelverk i Kristiansand. Fokuset er rettet mot interne kommunikasjonsmedier og mediebruk i avdelingene Nikkelelektrolysen og Kontrollrommet. Undersøkelsen ... -
Journalistikkens fiende – eller bare en god nabo? En studie av likheter og forskjeller mellom reklametekster og redaksjonelt innhold i fem norske nettaviser.
(Master thesis, 2015)I denne studien har jeg sett på krysningspunktet mellom reklame og journalistikk. Målet har vært å finne ut av hvilke likheter og forskjeller det er på nyhetsimiterende annonser, tradisjonelle annonser og journalistiske ... -
Kampen om kommunikasjonsprofesjonen : en analyse av den ’sørlandske’ kommunikasjonsbransjen, basert på et kartleggende studie og intervjuer med sentrale aktører fra regionen
(Master thesis, 2016)Målsettingen ved denne oppgaven er å undersøke hvilke hovedlinjer preger utviklingen og profesjonaliseringen av kommunikasjonsbransjen på Sørlandet de siste ti årene? Med dette studiet ønsker jeg å tilføre kunnskap på ... -
Kampen om kulturbegrepet En diskursanalyse av Kulturaksen i Kristiansand
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven handler om ulike oppfatninger av kulturbegrepet i forbindelse med Kristiansand Kommunes oppfølging av Kulturaksen. Kulturaksen er en kulturbasert klyngestrategi for et byområde som ligger i hjertet av ... -
Kjør forsiktig! og ha en god dag! : politiets bruk av Facebook som redskap for å utføre sitt samfunnsoppdrag
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven belyser hvordan politiet tar i bruk Facebook som kommunikasjonsredskap for å utføre sitt samfunnsoppdrag. Bakgrunnen for avhandlingen er at det er lite forskning på nødetaters bruk av sosiale medier. Nødetater ...