• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Social Communication
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Social Communication
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan skapes det engasjement i bistandskommunikasjon? : en tekstanalyse av UNICEF sin rapport The state of the world's children analysert over en periode på 20 år

Hellevig, Tonje
Master thesis
Thumbnail
Åpne
KOM500 2014 vår masteroppgave Tonje Hellevig.pdf (2.539Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/221256
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Social Communication [197]
Sammendrag
Hvert år siden 1980 har organisasjonen UNICEF gitt ut en omfattende rapport av trender som påvirker barn, denne rapporten heter The state of the world`s children. Denne oppgaven er en tekstanalyse av hovedsakelig forsiden, men også forordet, av tre rapporter over en periode på 20 år. Jeg benytter kritisk diskursanalyse, retorikk og semiotikk for å se på historiske sammenhenger, meningsinnhold, midler for å overbevise og å engasjere. Tidsperioden på 20 år er fra 1994 til 2014. Den historiske sammenhengen vil bli sett i lys av bistandshistorikk og utviklingen av informasjonssamfunnet. Rapportene vil altså analyseres på hovedsakelig to måter:

• Hvordan bruker UNICEF semiotiske ressurser og retoriske virkemidler for å representere «de andre» og skape engasjement hos leseren av The state of the world`s children?

• Har disse virkemidlene forandret seg noe over de siste 20 årene, og har de eventuelle forandringene noen sammenheng med de overordnede endringene innenfor bistand og den økende informasjonsstrømmen i samfunnet?

En tanke med oppgaven er at analysen skal gjøre mottaker litt mer bevisst på hvordan engasjement rundt bistand skapes og hvordan vi representerer de menneskene vi gir bistand til.
Beskrivelse
Masteroppgave i samfunnskommunikasjon – Universitetet i Agder 2014
Utgiver
Universitet i Agder / University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit