Hvordan skapes det engasjement i bistandskommunikasjon? : en tekstanalyse av UNICEF sin rapport The state of the world's children analysert over en periode på 20 år
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/221256Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hvert år siden 1980 har organisasjonen UNICEF gitt ut en omfattende rapport av trender som påvirker barn, denne rapporten heter The state of the world`s children. Denne oppgaven er en tekstanalyse av hovedsakelig forsiden, men også forordet, av tre rapporter over en periode på 20 år. Jeg benytter kritisk diskursanalyse, retorikk og semiotikk for å se på historiske sammenhenger, meningsinnhold, midler for å overbevise og å engasjere. Tidsperioden på 20 år er fra 1994 til 2014. Den historiske sammenhengen vil bli sett i lys av bistandshistorikk og utviklingen av informasjonssamfunnet. Rapportene vil altså analyseres på hovedsakelig to måter:
• Hvordan bruker UNICEF semiotiske ressurser og retoriske virkemidler for å representere «de andre» og skape engasjement hos leseren av The state of the world`s children?
• Har disse virkemidlene forandret seg noe over de siste 20 årene, og har de eventuelle forandringene noen sammenheng med de overordnede endringene innenfor bistand og den økende informasjonsstrømmen i samfunnet?
En tanke med oppgaven er at analysen skal gjøre mottaker litt mer bevisst på hvordan engasjement rundt bistand skapes og hvordan vi representerer de menneskene vi gir bistand til.
Beskrivelse
Masteroppgave i samfunnskommunikasjon – Universitetet i Agder 2014