Det enkle er ofte det beste? : en undersøkelse av en reklameplakat for Rema 1000 i Sarpsborg sentrum
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412174Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Reklameplakater er et vanlig syn i norske byer, og en integrert del av de fleste
reklamekampanjer. I denne studien undersøkes reklameplakaten som medium. Med
utgangspunkt i problemstillingen har det blitt gjennomført undersøkelser med mål om å si noe
om hva som er reklameplakatens rolle i dag. Ved hjelp av en triangulering av metoder har
problemstillingen blitt undersøkt fra flere perspektiv.
Det første analysetrinnet er en retorisk analyse av kommunikasjonssituasjonen rundt en
utvalgt reklameplakat for Rema 1000. Denne analysen skaper et overblikk over situasjonen,
og setter et bakteppe for de følgende analysetrinnene. Deretter følger en sosialsemiotisk
multimodal analyse av reklameplakaten. Analysen ser nærmere på hvordan plakaten formidler
et budskap ved hjelp av tegn, og hvordan konteksten påvirker meningsskapingen. Gjennom en
kvantitativ spørreundersøkelse undersøkes så mottakernes synspunkter på reklameplakaten
som medium. Til slutt blir det gjennom to kvalitative intervjuer undersøkt hva avsenderne
tenker rundt problemstillingen. Resultatene fra alle undersøkelsene blir sammenliknet og
drøftet rundt før de avsluttende konklusjonene trekkes i det siste kapitlet.
Materialet for tekstanalysen er en reklameplakat hentet fra Rema 1000 sin kampanje “plukk
og miks”, som ble distribuert i februar 2016. Respondentene i spørreskjemaundersøkelsen
består av 51 tilfeldig forbipasserende personer på gata i Sarpsborg. Respondentene i de
kvalitative intervjuene består av en person fra Rema 1000, og en kreatør fra reklamebyrået
McCann. Begge respondentene var sentrale i arbeidet med å utvikle den aktuelle kampanjen.
Resultatene av undersøkelsene viser at reklameplakater fremdeles er en del av de fleste
kampanjer, men ikke i like stor grad som tidligere. Viktigheten av å nå mottakerne på mange
flater øker stadig, og bruk av digitale flater som sosiale medier er viktigere enn noen gang før.
På bakgrunn av dette får hvert enkelt medium mindre ressurser, og reklameplakaten er ikke
høyeste prioritet. Allikevel er det konsensus om at reklameplakaten er et nyttig medium som
når ut på et område andre medier ikke gjør. Det er også et medium som fungerer godt som en
del av en større kampanje, da den fester seg i underbevisstheten hos mottakeren og skaper en
gjenkjennelseseffekt.
Beskrivelse
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016