Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMella, Tone
dc.date.accessioned2016-09-30T09:18:00Z
dc.date.available2016-09-30T09:18:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412174
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016nb_NO
dc.description.abstractReklameplakater er et vanlig syn i norske byer, og en integrert del av de fleste reklamekampanjer. I denne studien undersøkes reklameplakaten som medium. Med utgangspunkt i problemstillingen har det blitt gjennomført undersøkelser med mål om å si noe om hva som er reklameplakatens rolle i dag. Ved hjelp av en triangulering av metoder har problemstillingen blitt undersøkt fra flere perspektiv. Det første analysetrinnet er en retorisk analyse av kommunikasjonssituasjonen rundt en utvalgt reklameplakat for Rema 1000. Denne analysen skaper et overblikk over situasjonen, og setter et bakteppe for de følgende analysetrinnene. Deretter følger en sosialsemiotisk multimodal analyse av reklameplakaten. Analysen ser nærmere på hvordan plakaten formidler et budskap ved hjelp av tegn, og hvordan konteksten påvirker meningsskapingen. Gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse undersøkes så mottakernes synspunkter på reklameplakaten som medium. Til slutt blir det gjennom to kvalitative intervjuer undersøkt hva avsenderne tenker rundt problemstillingen. Resultatene fra alle undersøkelsene blir sammenliknet og drøftet rundt før de avsluttende konklusjonene trekkes i det siste kapitlet. Materialet for tekstanalysen er en reklameplakat hentet fra Rema 1000 sin kampanje “plukk og miks”, som ble distribuert i februar 2016. Respondentene i spørreskjemaundersøkelsen består av 51 tilfeldig forbipasserende personer på gata i Sarpsborg. Respondentene i de kvalitative intervjuene består av en person fra Rema 1000, og en kreatør fra reklamebyrået McCann. Begge respondentene var sentrale i arbeidet med å utvikle den aktuelle kampanjen. Resultatene av undersøkelsene viser at reklameplakater fremdeles er en del av de fleste kampanjer, men ikke i like stor grad som tidligere. Viktigheten av å nå mottakerne på mange flater øker stadig, og bruk av digitale flater som sosiale medier er viktigere enn noen gang før. På bakgrunn av dette får hvert enkelt medium mindre ressurser, og reklameplakaten er ikke høyeste prioritet. Allikevel er det konsensus om at reklameplakaten er et nyttig medium som når ut på et område andre medier ikke gjør. Det er også et medium som fungerer godt som en del av en større kampanje, da den fester seg i underbevisstheten hos mottakeren og skaper en gjenkjennelseseffekt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectreklameplakaternb_NO
dc.subject.classificationkom500
dc.titleDet enkle er ofte det beste? : en undersøkelse av en reklameplakat for Rema 1000 i Sarpsborg sentrumnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumberVII, 90 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel