Intern kommunikasjon i Glencore Nikkelverk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412092Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler intern kommunikasjon i Glencore Nikkelverk i Kristiansand. Fokuset er rettet mot interne kommunikasjonsmedier og mediebruk i avdelingene Nikkelelektrolysen og Kontrollrommet. Undersøkelsen omfatter i tillegg ansattes erfaringer med interne kommunikasjonsmedier og ansattes meninger om informasjon som gjelder sikkerhet og forbedringsarbeid. Nikkelverket jobber kontinuerlig med forbedringer som øker produktiviteten, samtidig er sikkerhet det viktigste bedriften fokuserer på hver dag. Bedriften benytter rundt 10 ulike medier for å formidle denne informasjonen til sine ansatte. Disse mediene brukes i over 20 avdelinger spredt over et større geografisk område.
Oppgaven hadde som et mål å kartlegge hvilke interne kommunikasjonsmedier som fungerer best, og finne ut om bedriften greier å formidle informasjon til sine ansatte. Det empiriske grunnlaget i denne studien er bygd på en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse og en kvalitativ intervjuundersøkelse. Spørreundersøkelsen presenterer svarene fra 64 ansatte totalt og har bidratt til å kartlegge de mest brukte medier i Nikkelelektrolysen og Kontrollrommet. Intervjuene omfatter to avsendere av informasjon om sikkerhet og forbedringsarbeid fra HMS - og NBS avdelingene, og 15 mottakere fra Nikkelelektrolysen og Kontrollrommet. Resultatene fra kvantitativ undersøkelse ga innsikt i hvilke medier mottakere benytter oftest og aldri, samt eventuelle forskjeller i mediebruk i ulike aldersgrupper. Den kvalitative delen ga utfyllende informasjon om ansattes erfaringer med mediebruk og meninger om informasjonsformidling i bedriften.
Teoretisk bygger oppgaven på teorier om kommunikasjonsprosessen, medierikhetsteorien og organisasjonsteori. Funnene viser at ansatte benytter oftest de muntlige ansikt – til – ansikt medier, etterfulgt av elektroniske og skriftlige. Disse funn samsvarer med både norsk og internasjonal forskning innen intern kommunikasjon. Kun den formelle kommunikasjonen var undersøkt, mens studien viser at ansatte benytter ofte samtale med kollegaer for å skaffe seg informasjon i jobben. Medarbeidere er fornøyde med informasjonsformidling i bedriften og føler seg oppdatert av sikkerhets informasjon og godt informert om forbedringsarbeid i bedriften.
Beskrivelse
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016