Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBryk, Mariana
dc.date.accessioned2016-09-30T07:07:14Z
dc.date.available2016-09-30T07:07:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412092
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler intern kommunikasjon i Glencore Nikkelverk i Kristiansand. Fokuset er rettet mot interne kommunikasjonsmedier og mediebruk i avdelingene Nikkelelektrolysen og Kontrollrommet. Undersøkelsen omfatter i tillegg ansattes erfaringer med interne kommunikasjonsmedier og ansattes meninger om informasjon som gjelder sikkerhet og forbedringsarbeid. Nikkelverket jobber kontinuerlig med forbedringer som øker produktiviteten, samtidig er sikkerhet det viktigste bedriften fokuserer på hver dag. Bedriften benytter rundt 10 ulike medier for å formidle denne informasjonen til sine ansatte. Disse mediene brukes i over 20 avdelinger spredt over et større geografisk område. Oppgaven hadde som et mål å kartlegge hvilke interne kommunikasjonsmedier som fungerer best, og finne ut om bedriften greier å formidle informasjon til sine ansatte. Det empiriske grunnlaget i denne studien er bygd på en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse og en kvalitativ intervjuundersøkelse. Spørreundersøkelsen presenterer svarene fra 64 ansatte totalt og har bidratt til å kartlegge de mest brukte medier i Nikkelelektrolysen og Kontrollrommet. Intervjuene omfatter to avsendere av informasjon om sikkerhet og forbedringsarbeid fra HMS - og NBS avdelingene, og 15 mottakere fra Nikkelelektrolysen og Kontrollrommet. Resultatene fra kvantitativ undersøkelse ga innsikt i hvilke medier mottakere benytter oftest og aldri, samt eventuelle forskjeller i mediebruk i ulike aldersgrupper. Den kvalitative delen ga utfyllende informasjon om ansattes erfaringer med mediebruk og meninger om informasjonsformidling i bedriften. Teoretisk bygger oppgaven på teorier om kommunikasjonsprosessen, medierikhetsteorien og organisasjonsteori. Funnene viser at ansatte benytter oftest de muntlige ansikt – til – ansikt medier, etterfulgt av elektroniske og skriftlige. Disse funn samsvarer med både norsk og internasjonal forskning innen intern kommunikasjon. Kun den formelle kommunikasjonen var undersøkt, mens studien viser at ansatte benytter ofte samtale med kollegaer for å skaffe seg informasjon i jobben. Medarbeidere er fornøyde med informasjonsformidling i bedriften og føler seg oppdatert av sikkerhets informasjon og godt informert om forbedringsarbeid i bedriften.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectintern kommunikasjonnb_NO
dc.subjectbedrifternb_NO
dc.subjectinformasjonsformidlingnb_NO
dc.subject.classificationKOM500
dc.titleIntern kommunikasjon i Glencore Nikkelverknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumber90 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel