Kampen om kommunikasjonsprofesjonen : en analyse av den ’sørlandske’ kommunikasjonsbransjen, basert på et kartleggende studie og intervjuer med sentrale aktører fra regionen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412185Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målsettingen ved denne oppgaven er å undersøke hvilke hovedlinjer preger utviklingen og
profesjonaliseringen av kommunikasjonsbransjen på Sørlandet de siste ti årene? Med dette
studiet ønsker jeg å tilføre kunnskap på et felt hvor det eksisterer lite norsk forskning.
Teoretisk sett tar oppgaven utgangspunkt i tre vanlige profesjonskrav: felles teoretisk
kunnskapsbase, felles yrkesetikk og sertifisering, men vektlegger førstnevnte spesielt.
Diskusjonene dreier seg i stor grad om hvorvidt kommunikasjonsyrket kan defineres som en
profesjon utfra disse kravene, samt bransjens vekst de senere årene. Metodisk er dette studiet
gjennomført ved lengre dybdeintervju med sentrale aktører fra bransjen i regionen, og
gjennom et kartleggende kvantitativt studie. Det kartleggende studiet viste at det eksisterer 80
kommunikasjonsbaserte virksomheter Sørlandsregionen, med virksomheten som deres
hovedinntektskilde. Store deler av bransjen er sentrert i Kristiansad, og de aller fleste
virksomhetene er definert under bransjebeskrivelsen ”reklamebyrå”. Bransjebeskrivelsene er
en diskusjon i seg selv, og ikke minst problematisk i forbindelse med et forskningsprosjekt.
Det viser seg at bransjebeskrivelsene for kommunikasjonsbransjen er for generiske, og mange
definerer seg som reklamebyrå selv om reklame bare er deler av deres virke.
Hovedlinjene som preger utviklingen og profesjonaliseringen av kommunikasjonsbransjen på
Sørlandet de siste ti årene er preget av enkelte dominerende byråer og utviklingspådrivere,
hard konkurranse aktørene imellom, markedskonjekturer og nedgangstider som har ledet til
ustabilitet og en generell vekst. Informantene hevder at tverrfaglig inngang til bransjen er
fordelaktig, men likevel at kommunikasjonsfaget kan defineres som en profesjon. Dette er
interessant i forbindelse med de klassiske profesjonskravene.
Beskrivelse
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016