Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRogne, Margrete Holm
dc.date.accessioned2016-09-30T09:32:08Z
dc.date.available2016-09-30T09:32:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412185
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016nb_NO
dc.description.abstractMålsettingen ved denne oppgaven er å undersøke hvilke hovedlinjer preger utviklingen og profesjonaliseringen av kommunikasjonsbransjen på Sørlandet de siste ti årene? Med dette studiet ønsker jeg å tilføre kunnskap på et felt hvor det eksisterer lite norsk forskning. Teoretisk sett tar oppgaven utgangspunkt i tre vanlige profesjonskrav: felles teoretisk kunnskapsbase, felles yrkesetikk og sertifisering, men vektlegger førstnevnte spesielt. Diskusjonene dreier seg i stor grad om hvorvidt kommunikasjonsyrket kan defineres som en profesjon utfra disse kravene, samt bransjens vekst de senere årene. Metodisk er dette studiet gjennomført ved lengre dybdeintervju med sentrale aktører fra bransjen i regionen, og gjennom et kartleggende kvantitativt studie. Det kartleggende studiet viste at det eksisterer 80 kommunikasjonsbaserte virksomheter Sørlandsregionen, med virksomheten som deres hovedinntektskilde. Store deler av bransjen er sentrert i Kristiansad, og de aller fleste virksomhetene er definert under bransjebeskrivelsen ”reklamebyrå”. Bransjebeskrivelsene er en diskusjon i seg selv, og ikke minst problematisk i forbindelse med et forskningsprosjekt. Det viser seg at bransjebeskrivelsene for kommunikasjonsbransjen er for generiske, og mange definerer seg som reklamebyrå selv om reklame bare er deler av deres virke. Hovedlinjene som preger utviklingen og profesjonaliseringen av kommunikasjonsbransjen på Sørlandet de siste ti årene er preget av enkelte dominerende byråer og utviklingspådrivere, hard konkurranse aktørene imellom, markedskonjekturer og nedgangstider som har ledet til ustabilitet og en generell vekst. Informantene hevder at tverrfaglig inngang til bransjen er fordelaktig, men likevel at kommunikasjonsfaget kan defineres som en profesjon. Dette er interessant i forbindelse med de klassiske profesjonskravene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectkommunikasjonsbransjennb_NO
dc.subjectSørlandetnb_NO
dc.subjectutviklingnb_NO
dc.subjectprofesjonaliseringnb_NO
dc.subject.classificationKOM500
dc.titleKampen om kommunikasjonsprofesjonen : en analyse av den ’sørlandske’ kommunikasjonsbransjen, basert på et kartleggende studie og intervjuer med sentrale aktører fra regionennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumberVI, 94 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel