Master's theses in Education: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 208
-
Communication Apprehension in EFL classrooms in Lower Secondary Schools : A case study of English teachers’ awareness of speech anxiety in their own classroom and what they do to alleviate students’ anxiety
(Master thesis, 2019)This thesis studies educators’ awareness offoreign language anxiety (FLA), specifically communication apprehension,in Norwegian lower secondary schools. Communication is a key skillnecessary to masteringforeign languages, ... -
The Correlation Between Lexical Richness and Norwegian Lower Secondary School EFL Teachers’ Assessment of Written Compositions
(Master thesis, 2019)This master thesis investigates Norwegian lower secondary EFL teachers’assessment of their students’written compositions. It focusses on the vocabulary skills these students displayandaims to reveal whether the level of ... -
Under vingen... Er beskyttelse en del av pedagogens rolle? : En kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven omhandler ordet beskyttelse (protection). Det er en kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk praksis. Prosjektet ble gjennomført i forbindelse ... -
Du, jeg og vi sammen : En etnografisk feltundersøkelse om implementering av barnas medvirkning i barnehagens hverdag
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse implementeringen av barnasmedvirkning i barnehagen. Barnas mulighet for å kunne påvirke sinegen hverdag i institusjonen er et område som til tross for omfattende forskning og ... -
«Alle mann på dekk» : Utvikling av profesjonell kapital hos yrkesfaglærerne i Agder
(Master thesis, 2018)Strategiplanene, som omhandler kompetanseheving hos lærerne, fokuserer i dag på hvordan organisatoriske forhold virker inn på hvordan kompetanse utvikles, brukes og formidles innenfor den enkelte skole og skoler imellom ... -
Meningsskaping i endringsprosesser – et didaktisk bidrag
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til innsikt og forståelse omkring benyttelse av didaktikk innenfor organisasjoner. Dette gjøres ved å besvare oppgavens problemstilling: «Hvordan kan ledere legge til rette ... -
Det forestilte fellesskapet i den norske skolen i dag : En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2018)Med innføringen av standardiserte tester som for eksempel PISA, har det oppstått nye problemstillinger i skolene i Norge. Disse problemene kan knyttes til den nordiske didaktikkens kjerne som handler om individenes ... -
Elevenes faglige egenvurdering- Skrivebordstanker eller verdifullt læringsverktøy? : En empirisk studie av et utvalg læreres erfaringer med å legge til rette for elevenes faglige egenvurdering på videregående trinn
(Master thesis, 2018)Temaet i denne oppgaven er faglig egenvurdering, og formålet er å undersøke hvordan lærere legger til rette for elevenes faglige egenvurdering på videregående trinn. Problemstillingen er som følger: «Hvordan forstår et ... -
Det er ikke mulig å ikke kommunisere : Mulighet for dialog og positiv relasjon mellom lærer og elev med selektiv mutisme ved bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2018)Bakgrunn Selektiv mutisme beskriver barn og voksne som konsekvent ikke snakker i en eller flere bestemte sosiale situasjoner, til tross for at de snakker fritt i andre situasjoner (Lundahl, Ørbeck & Kristensen, 2012). ... -
Samregulering i skolen : En kvalitativ studie om læreres beskrivelser av emosjoner og deres rolle i elevenes emosjonelle selvregulering på 1.trinn
(Master thesis, 2018)Emosjoner omringer oss i hverdagen, og spiller en betydningsfull rolle i vår utvikling og fungering i livet (Tetzchner, 2001). Det er derfor svært viktig at vi evner å regulere våre emosjoner i henhold til den sosiale ... -
Det handler om å ”Tenke sjæl” : "Hvilke etiske perspektiver ligger til grunn når miljøterapeuter anvender miljøregler?"
(Master thesis, 2018)Norge bor det ca 21.000 mennesker med utviklingshemming. Deres boforhold og levevilkår endret seg etter at HVPU reformen som startet på 1990 tallet. Gjennom høringer, stortingsvedtak, tilrettelegging, forskning og erfaring ... -
Computer Games and ESL Learning : A scientific literature review with hypothetical classroom sessions
(Master thesis, 2018)The aim of this thesis is to explore scientific literature on the use of computer games as a tool for second language learning, and to use reviewed literature to create hypothetical classrooms sessions in which computer ... -
English Argumentative Writing in Norwegian Lower Secondary School : Are year 10 lower secondary students sufficiently prepared for L2 argumentative writing in upper secondary?
(Master thesis, 2018)This thesis studies English language argumentative writing instruction in Norwegian lower secondary schools with an eye towards evaluating year 10 students’ academic preparation for argumentative writing in upper secondary. ... -
Hvilke faktorer påvirker avgangselever ved videregående skoler sin intensjon om å søke, eller ikke søke, på barnehagelærerutdanning? : En kvantitativ spørreundersøkelse basert på Teorien om planlagt atferd
(Master thesis, 2017)Despite the fact that the kindergarten teacher education is a university course that has grown in the number of applicants in the recent years, there is still a need for more educated kindergarten teachers. The topic that ... -
«Det har vært krevende, men også veldig spennende, interessant og frustrerende» : En kvalitativ studie av erfaringer med et systemforankret endringsarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2017)Konfidensiell til / confidential until 01.01.2023 -
Karriereveiledning for elever med nedsatt funksjonsevne i videregående skole: En intervjuundersøkelse av fire veilederes erfaringer
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har tatt for seg karriereveiledning for elever med nedsatt funksjonsevne i den videregående skolen. Det har vært fokus på hvordan veilederen gjennom karriereveiledning kan hjelpe eleven til å ta ... -
”Det er rullestolen min alle ser” : En kvalitativ studie om mennesker med funksjonsnedsettelse og tilgangen til arbeidslivet, i lys av motivasjon, mestring og stigma
(Master thesis, 2017)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse som tar for seg tematikken funksjonsnedsettelse og arbeidsliv. Data er samlet inn gjennom benyttelsen av kvalitative forskningsintervju og utvalget av informanter består av syv ... -
Tid og rom for likestilling? : En kvalitativ studie av likestillingsarbeid sett i lys av barnehagens struktur
(Master thesis, 2017)Background and purpose of the project The purpose of this study has been to investigate whether structural factors in kindergarten can affect gender equality in the children's group. Status reports from the kindergarten ... -
Oppdragelsessyn i endring? : En komparativ studie av populære oppdragelsesbøker utgitt i Norge i perioden 1950-2000
(Master thesis, 2017)The topic of this assignment is to study if the view of parenting has changed in Norway. There have been many discussions about parenting and what it entails. This study is limited to popular books that have been released ... -
Årsaker til frafall blant elever i videregående opplæring: Frafall som utviklingsprosess : En litteraturstudie med hensikt å belyse forebyggende tiltak i arbeidet med å øke gjennomføringen og redusere frafallet blant elever i videregående opplæring
(Master thesis, 2017)Teamet i denne oppgaven omhandler det komplekse og sammensatte frafallsfenomenet som er på dagsorden og som politisk prioriteringssak i forbindelse med kunnskaps- og utdanningsfeltet. Gjennom oppgaven belyses og diskuteres ...