Meningsskaping i endringsprosesser – et didaktisk bidrag
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565466Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til innsikt og forståelse omkring benyttelse av
didaktikk innenfor organisasjoner. Dette gjøres ved å besvare oppgavens problemstilling:
«Hvordan kan ledere legge til rette for ansattes meningsskaping i endringsprosesser?»
Studien undersøker meningsskaping i endringsprosesser og tar utgangpunkt i en avdeling i
offentlig sektor. Tidligere har organisasjoner vært kjennetegnet med stabilitet og
forutsigbarhet, mens i dag vil mange benytte begrepet endring som kjennetegn på vår tids
moderne organisasjoner. Denne beskrivelsen gjør studiens formål relevant for den situasjonen
dagens organisasjoner befinner seg i. Det didaktiske ståstedet i oppgaven fokuserer på
faktorene rolleklarhet, medbestemmelse, ledelse, mestringsklima og planleggingsprosessen i
tilrettelegging for meningsskaping.
Datagrunnlaget er samlet inn ved bruk av spørreskjema, før og etter en planlagt endring.
Funnene viser at de ansattes oppfatning av de utvalgte faktorene endrer seg lite eller
ubetydelig etter den planlagte endringen. Dette kan indikere at endringen som har blitt
gjennomført, ikke har blitt oppfattet som meningsfull. De ulike årsakene for dette blir drøftet
og besvart med en didaktisk tilnærming ved bruk av den didaktiske trekanten.
Endringer skjer hyppigere etterhvert som verden preges av stadig raskere flyt av kapital,
arbeidskraft, og internasjonal konkurranse. Disse samfunnsendringene preger alle
virksomheter og behov for meningsskaping i endringsprosesser er høyst aktuelt. Det unike
med didaktikken er at formålet er å gi nytt innhold en betydning, en mening. Didaktikk kan
bidra til en bevissthet om tilrettelegging for de ansattes meningsskaping i organisasjoner som
skal gjennomføre endringsarbeid.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2018