Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Kristoffer
dc.date.accessioned2018-10-01T11:08:32Z
dc.date.available2018-10-01T11:08:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565466
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2018nb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å bidra til innsikt og forståelse omkring benyttelse av didaktikk innenfor organisasjoner. Dette gjøres ved å besvare oppgavens problemstilling: «Hvordan kan ledere legge til rette for ansattes meningsskaping i endringsprosesser?» Studien undersøker meningsskaping i endringsprosesser og tar utgangpunkt i en avdeling i offentlig sektor. Tidligere har organisasjoner vært kjennetegnet med stabilitet og forutsigbarhet, mens i dag vil mange benytte begrepet endring som kjennetegn på vår tids moderne organisasjoner. Denne beskrivelsen gjør studiens formål relevant for den situasjonen dagens organisasjoner befinner seg i. Det didaktiske ståstedet i oppgaven fokuserer på faktorene rolleklarhet, medbestemmelse, ledelse, mestringsklima og planleggingsprosessen i tilrettelegging for meningsskaping. Datagrunnlaget er samlet inn ved bruk av spørreskjema, før og etter en planlagt endring. Funnene viser at de ansattes oppfatning av de utvalgte faktorene endrer seg lite eller ubetydelig etter den planlagte endringen. Dette kan indikere at endringen som har blitt gjennomført, ikke har blitt oppfattet som meningsfull. De ulike årsakene for dette blir drøftet og besvart med en didaktisk tilnærming ved bruk av den didaktiske trekanten. Endringer skjer hyppigere etterhvert som verden preges av stadig raskere flyt av kapital, arbeidskraft, og internasjonal konkurranse. Disse samfunnsendringene preger alle virksomheter og behov for meningsskaping i endringsprosesser er høyst aktuelt. Det unike med didaktikken er at formålet er å gi nytt innhold en betydning, en mening. Didaktikk kan bidra til en bevissthet om tilrettelegging for de ansattes meningsskaping i organisasjoner som skal gjennomføre endringsarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPED511nb_NO
dc.titleMeningsskaping i endringsprosesser – et didaktisk bidragnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber73 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal