Det forestilte fellesskapet i den norske skolen i dag : En kritisk diskursanalyse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565469Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med innføringen av standardiserte tester som for eksempel PISA, har det oppstått nye
problemstillinger i skolene i Norge. Disse problemene kan knyttes til den nordiske
didaktikkens kjerne som handler om individenes likeverd i fellesskapet.
Testene følger et rammenettverk som er utviklet av internasjonale eksperter som bestemmer
hvilke mål for ferdigheter og kompetanser som ansees for å være de viktigste for elevenes liv
som deltagere av samfunnet, for egen fritid, og videre studier og arbeidsliv. PISA er laget med
en hensikt om å kunne fremme økonomisk vekst, og resultatene skal kunne sammenlignes for
å finne forskjeller mellom ulike grupper, både innad i en nasjon, og mellom nasjoner som er
medlemmer i samarbeidet. Det er OECD som står bak testene. Oppgaver som kan knyttes
nært til lokale, nasjonale eller regionale forhold vil ikke være med i testene, siden det vil
favorisere visse land.
Problemer som har oppstått i forbindelse med slike standardiserte prøver handler blant annet
om mangfoldet i skolene. Fordi det finnes mange ulike typer elever i skolene, med ulik
bakgrunn, viser det seg at ikke alle elevene får like gode resultater på testene, og dette ansees
som et problem. Derfor er det blitt innført ansvarsstyring i skolesystemet som skal ta ansvar
for elevenes resultatlikhet slik at ikke skolesystemet skal produsere sosiale forskjeller i
samfunnet. Parallelt med dette viser også PISA undersøkelsene at norske skoler produserer
sosiale forskjeller, fordi elever med foreldre av høy utdannelse og sosioøkonomisk bakgrunn
skårer bedre på testene enn elever med lavere sosialstatus. Elever med minoritetsbakgrunn
skårer også lavere enn snittet, som gruppe. Derfor blir elevers rett til like muligheter for
resultatlikhet fremhevet i lys av mangfoldproblematikken i dette perspektivet. Spørsmålet blir
likevel hva som skal til for at alle typer elever skal få like gode resultater på standardiserte
tester, som utvikles internasjonalt, ikke lokalt eller i tilknytning til de spesifikke elevene.
Mange skoler øker individualisert undervisning i lys av dette problemet.
Nyere forskning i de nordiske landene har vist at i de skandinaviske landene Norge, Sverige
og Danmark, har skolene lange tradisjoner innen undervisningen som bygger på
dannelsesfilosofisk didaktikk. I denne formen for undervisning skal skolen gi elevene en mer
helhetlig utvikling gjennom læringen av innholdet i skolen, enn kun å prestere likt etter en
felles standard. Dannelse er i seg selv et av målene undervisningen skal bidra med, og
3"
"
resultatene innen dannelse varierer fra individ til individ, men er like viktige likevel, fordi
dannelse også forbereder og styrker elevene i å takle livene sine her og nå, og i fremtiden.
Nordisk didaktikk fokuserer på hvordan innholdet presenteres og drøftes i fellesskapsundervisning
for at alle de ulike typer av elever skal oppleve at læringen er meningsfull.
Når fellesskaps-undervisningen blir nedprioritert i lys av individualisert undervisning kan det
antyde at resultatfokuset går på bekostning av dannelse i skolen, og den nordiske didaktikken
får mindre plass i praksis. Uten at det er sikkert at individualisert undervisning gir bedre
resultater på standardiserte tester enn dannelsesdidaktisk metode.
I denne oppgaven har situasjonen i norsk skole blitt undersøkt. Gjennom en kritisk
diskursanalyse har de forestilte fellesskapene i en barneskolelærers språkbruk blitt brukt til å
hente frem diskurser om individ og fellesskap som finnes i norske skoler i dag. Denne
oppgaven er et empirisk bidrag i en teoretisk tradisjon for å belyse hva som skjer med
fellesskapsforståelsen i norske skoler i en tid hvor gamle undervisningstradisjoner og
nordiske røtter møter internasjonale standarder om moderniseringens krav.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2018