Det er ikke mulig å ikke kommunisere : Mulighet for dialog og positiv relasjon mellom lærer og elev med selektiv mutisme ved bruk av digitale verktøy
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565512Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn
Selektiv mutisme beskriver barn og voksne som konsekvent ikke snakker i en eller flere bestemte sosiale situasjoner, til tross for at de snakker fritt i andre situasjoner (Lundahl, Ørbeck & Kristensen, 2012). Nyere forskning har vist at tilstanden er nært knyttet til sosial angst, noe som indikerer at tausheten ikke er viljestyrt (Ørbeck, 2008). Om ikke tiltak blir iverksatt tidlig og barna forblir tause, vil konsekvensene kunne være isolasjon fra andre mennesker og et utenforskap i arbeidslivet, samt nedsatt livskvalitet.
Formål
Muntlige ferdigheter er en av fem grunnleggende ferdigheter i skolen. Muntlige ferdigheter innebærer å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale, og er en forutsetning for livslang læring og for aktiv deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Bakgrunnen til studien er å finne muligheter for at stemmen til de tause barna kommer frem, og hvordan en positiv relasjon mellom lærer og elev kan fremmes ved bruk av digitale verktøy.
Problemstilling
Med bakgrunn i formålet til forskningsprosjektet kom jeg frem til følgende problemstilling:
Hvordan kan digitale verktøy bidra til å fremme dialog og positiv relasjon mellom lærer og elev med selektiv mutisme? Utvalg
Det er totalt tre informanter i forskningsprosjektet. Informantene er enten lærere, kontaktlærere eller spesialpedagoger som har arbeidet tett med eleven med selektiv mutisme.
Metode
I forskningsprosjektet har jeg benyttet meg av kvalitativ forskning med bruk av semistrukturert intervjuer. Intervjuene ble transkribert og rådata ble bearbeidet. Teorien ble innhentet som resultat etter funnene under intervjuene. Sitater og beskrivelser av funnene vil bli belyst under funn, før drøftingen av funnene og teorien gir svar på problemstillingen.
Resultater
Bruken av digitale verktøy i skolen er ganske utbredt, men bruken retter seg mot det faglige arbeidet med elever. Det er overraskende å finne at digitale verktøy blir så lite brukt i den hensikt å fremme dialog og positiv relasjon mellom lærer og elev, da spesielt med elever som ikke har muntlig tale på skolen. En av tre informanter brukte digitale verktøy i den hensikt som dette forskningsprosjektet retter seg til. Det er grunn til å tro at potensialene som digitale verktøy kan tilby, ikke utnyttes til det fulle.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2018