Master's theses in Education: Nye registreringer
Viser treff 121-140 av 208
-
Elevsamarbeid En sammenliknende casestudie av fire læreres bruk av elevsamarbeid på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015)Forskning på samarbeid mellom elever studerer i stor grad selve elevsamarbeidet, og ønsker å gi beskrivelser av hva som må til for å få et godt samarbeid mellom elevene eller vilkår for gode læringsresultater. Problemstillingen ... -
«Og så er det disse formelle kravene alt skal settes inn i og måles opp mot» En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere i ungdomsskolens synspunkter på vurderingsgrunnlaget i kroppsøvingsfaget etter revidering av læreplanen i 2012, med særlig fokus på innsats, fair play og bruk av testresultater.
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien er å belyse hvilke synspunkter kroppsøvingslærere i ungdomsskolen har på vurdering i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for undersøkelsen er at det i 2012 ble foretatt endringer i fagets læreplan ... -
Grunnlag for nye tanker En kvantitativ studie av tilretteleggende faktorer for innovasjon i organisasjoner
(Master thesis, 2015)Innovasjonsprosesser er i litteraturen identifisert som et viktig satsingsområde for konkurranseevnen til organisasjoner. For å være innovativ i dagens kunnskapssamfunn må det legges til rette for at ansatte kan være ... -
«De skal jo mestre livet» En kvalitativ undersøkelse av fagpersoners arbeid med mestring i en institusjon for ungdom med atferdsvansker.
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien er å utforske hvordan fagpersoner i en institusjon for ungdom med atferdsvansker jobber med mestring, og hvilke utfordringer de møter på i dette arbeidet. Brukerne ved institusjonen viser en destruktiv ... -
ASK og læring En studie av hvordan en skole legger til rette for å sikre et forsvarlig utbytte av opplæringen for en elev som bruker ASK.
(Master thesis, 2015)Noen elever mangler helt eller delvis talespråk og har behov for det som kalles alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK). I 2012 ble retten til å få opplæring i egne kommunikasjonsformer og å få materiell tilpasset ... -
Undervisning med digitale verktøy, medier og ressurser - En kvalitativ intervjuundersøkelse om hva utvalgte lærere ved to norske barneskoler vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til utvikling av elevers grunnleggende digitale ferdigheter
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler undervisning med digitale, verktøy, medier og ressurser i barneskolen. Den undersøker hva utvalgte lærere fra småskole- og mellomtrinnet vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til ... -
Rådgiverrollen på ungdomsskolen En kvalitativ undersøkelse av rådgiver og ungdommers opplevelser og erfaringer med frafall, rådgivning, mestring, motivasjon og samarbeid
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Tidligere forskning har sett på hvordan forebygge mot frafall på videregående og tiltak og tilbud som skal settes inn der, men lite hvordan det jobbes forebyggende på ungdomsskolen. I tillegg finnes ... -
”Jeg tror det handler om åssen folk behandler deg” En kvalitativ studie av mennesker med utviklingshemming og deres opplevelse av inkludering og ekskludering
(Master thesis, 2015)I Norge bor det 21.000 mennesker med utviklingshemming. Den politiske målsettingen om et samfunn for alle har lenge preget norsk politikk og er forankret i en visjon om økt deltakelse og inkludering for personer med ... -
”Det er jeg som kjenner barnet mitt best” En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelsen av samarbeidet med skolen, med utgangspunkt i foreldre til barn som mottar spesialundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitativ undersøkelse av foreldre til barn som mottar spesialundervisning sin opplevelse av samarbeidet med skolen. Oppgaven har et perspektiv på foreldrenes opplevelse som utgangspunkt. ... -
Elevers vurdering av egen sosial kompetanse i skolen En innholdsmessig og empirisk validering av Skoldialogens instrument for bruk i MITT VALG
(Master thesis, 2015)MITT VALG er et program for læring av sosial og emosjonell kompetanse i regi av Lions Norge (MITT VALG, 2015). Dette er den norske versjonen av det internasjonale programmet Lions Quest som brukes i 85 ulike land (Lions ... -
Didaktisk verktøykasse til etisk profesjonalitet En kvalitativ studie av opplæring i etisk profesjonalitet ved et eiendomsmeglerforetak
(Master thesis, 2015)Studiens bakgrunn: Behovet for pedagogisk og didaktisk kunnskap er økende i utradisjonelle pedagogiske kontekster. I dagens kunnskapssamfunnet ser vi behovet for opplæring. Flere tar høyere utdanning, men opplever et ... -
Fremstillinger av fysisk funksjonsnedsettelse i medier - En analyse av NRK sine fjernsynsprogrammer
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om fremstillinger av fysisk funksjonsnedsettelse i medier. I studien har jeg gjennomført en kritisk diskursanalyse inspirert av Norman Faircloughs tredimensjonale modell. Oppgaven er basert ... -
Et skoleprosjekt om tilpasset opplæring : en mulighet til forbedring eller bortkastet tid?
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for studiens problemstilling er hvordan et kollegium arbeider med et skoleprosjekt om tilpasset opplæring, der endring av praksis er målet. Problemstillingen retter seg mot kunnskapsutvikling om prosesser ... -
"Jeg trodde jeg var dum!" en undersøkelse av dyslektiske studenters oppfatning av egen intelligens og hva den kan bety for deres arbeidsinnsats og utholdenhet
(Master thesis, 2014)Innenfor skolens kontekst får barn med dysleksi ofte negative reaksjoner fra lærere og sine medelever. Dette gjør dem sårbare for å utvikle en følelse at de kan mindre enn andre og at de er dumme. En slik følelse kan ... -
Forbrytelse og straff ... og rehabilitering : en undersøkelse av tidligere fengselsinnsattes opplevelse av rehabiliteringsprosessen
(Master thesis, 2014)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse som baserer seg på den subjektive opplevelsen av fenomenet rehabilitering i en sonings – og fengselskontekst, hos et ikke-klinisk utvalg. Utvalget består av seks ... -
"Jeg har tatt av meg silkehanskene" : en kvalitativ studies av fire kvinners erfaringer og opplevelser med å arbeide på mannsdominerte arbeidsplasser
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven beskriver funn fra en kvalitativ studie som har til hensikt å studere fire kvinners erfaringer og opplevelser med å være kvinne på mannsdominerte arbeidsplasser, ut ifra et fenomenologisk perspektiv. ... -
"Overgangen fra barnehage til skole føltes som to helt ulike miljø og verdener" : en kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagelærere, for eldre og lærere mener samarbeidet i overgangen barnehage-skole ivaretar barn som utfordrer med sin atferd, og hvilke forbedringsmuligheter de viser til
(Master thesis, 2014)Tidligere forskning viser at overgangen fra barnehage til skole kan være vanskelig for barn som utfordrer med sin atferd. Videre vet vi at godt samarbeid mellom barnehage, hjem og skole kan være forebyggende, samt forhindre ... -
Et redskap eller en bønnebok? : en studie av hvordan lærebøker benyttes i matematikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)Flere forskningsrapporter konkluderer med at lærebøker får en stadig mer dominerende posisjon i norske skoler, og spørsmålet blir da hva dette kan innebære for undervisningen. Problemstillingen i denne undersøkelsen dreier ... -
"Vi må ha tid til det vi gjør" : en kvalitativ studie av fem barnehagelæreres opplevelse av tid i barnehagen
(Master thesis, 2014)Oppgavens problemområde er kvalitet i barnehagen. Problemstillingen som oppgaven søker å besvare er som følger: Hvilken betydning kan tid ha for kvaliteten i det pedagogiske arbeidet? Pedagogens betydning i forhold til ... -
"Hvis et barn er sint, så har det på en måte rett til å være det" : om barnehagens relasjonsarbeid og barns selvutvikling
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en del av «Forskningsbasert læringsmiljø i Kristiansand kommune» (FLIK) som er et kommuneomfattende forskningsprosjekt hvor alle skoler og barnehager i Kristiansand kommune deltar. Det ble her uttrykt ...