• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jeg trodde jeg var dum!" en undersøkelse av dyslektiske studenters oppfatning av egen intelligens og hva den kan bety for deres arbeidsinnsats og utholdenhet

Van der Goes, Johanna
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Johanna van der Goes oppgave.pdf (964.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/278079
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [183]
Abstract
Innenfor skolens kontekst får barn med dysleksi ofte negative reaksjoner fra lærere og sine

medelever. Dette gjør dem sårbare for å utvikle en følelse at de kan mindre enn andre og at de

er dumme. En slik følelse kan påvirke deres utdanningsforløp i stor grad. I denne kasusstudien

undersøkes det hvordan tre voksne studenter med dysleksi tolker begrepet’intelligens’, og

hvordan de blir påvirket av den oppfatningen de har. Temaet som særlig vektlegges er hvordan

denne oppfatningen har en effekt på deres ønske om å beskytte sin selvverdsfølelse og ønsket

om å oppnå suksess. Målet med denne oppgaven er å oppnå en forståelse for hva som kan ligge

til grunn for dyslektiske studenters store arbeidsinnsats og utholdenhet.

For å belyse dette temaet, framhever jeg to teoretiske perspektiver. Det ene perspektivet knyttes

til hvilke ulike oppfatninger om intelligens som finnes, og hvordan disse oppfatninger påvirker

den lærende. Det andre perspektivet omhandler hvordan balansen mellom et ønske om å

beskytte sin følelse av selvverd på den ene siden og å oppnå suksess på den andre siden, leder

til bestemte studiestrategier. Datamaterialet blir belyst på bakgrunn av disse teoriene.

Forståelsen som følger av denne studien, gir en innsikt i hvordan disse studentenes oppfatning

av sin egen intelligens påvirker deres strategi for å oppnå målene sine, og hvordan dette har

betydning for deres arbeidsinnsats og utholdenhet.
Description
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2014
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit