Browsing Master's theses in Education by Title
Now showing items 8-27 of 223
-
Barn som flytter : med fokus på tilknytning og identitetsutvikling
(Master thesis, 2007)I denne oppgaven har jeg ønsket å fokusere på barn som flytter. Mitt hovedanliggende har vært å finne ut om flytting gjør noe med individets evne til å knytte bånd til andre, både som barn og senere som voksen. Vil ... -
Barne- og ungdomsarbeiderlærlingers erfaringer fra barnehagen som læreplass
(Master thesis, 2023)Kvaliteten i norske barnehager blir ofte sett i sammenheng med personalets kompetanse, og satsning innen barnehagesektoren retter seg mot kompetanseheving. Fremover vil behovet for kvalifiserte barne- og ungdomsarbeidere ... -
Barnehagelærerens arbeid med pedagogisk ledelse
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke pedagogisk ledelse og barnehagelærerens forståelse av pedagogisk ledelse i eget arbeid. Forskningsspørsmålet er: Hvordan forstår barnehagelærere pedagogisk ledelse i deres ... -
Barnehagelærerens danningsforståelse i møte med barns medvirkning : en kvalitativ studie av barnehagelærerens danningsforståelse
(Master thesis, 2014)Danning og medvirkning er sentrale begreper i barnehagen som er lovfestet i de politiske dokumentene. Det er begreper som sees på som gjensidige prosesser i barnehagen. Danning slik det er definert og redegjort for i ... -
Barnehagelærerens profesjonsidentitet
(Master thesis, 2022)Historisk sett har barnehagen hatt en uklar posisjon i det norske samfunnet. Det som startet som et tiltak for å motvirke fattigdom og for å få barn vekk fra gatene, er i dag blitt et universelt velferdsgode og tilbud til ... -
Barnehagen som en utviklende virksomhet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven skal jeg skrive om hva litteraturen sier om barnehagen som en utviklende virksomhet – som er dog oppgavens tematikk, fra da barnehagen ble etablert og utviklingen av disse til den dag i dag. Dette ... -
Barneskolelæreres erfaringer i arbeidet med å utvikle elevers emosjonelle kompetanse : En tematisk analyse av læreres erfaringer fra LINK-prosjektet med fokus på utvalgte verktøy og betydningen av trygghet
(Master thesis, 2019)Livsmestring er et at detverrfaglige temaer i fagfornyelsen i utarbeidingen av dennye læreplanen som kommer i 2020. I den forbindelse trekkes emosjonelle ferdigheter som ett av elementene som har stor betydning for ... -
Basil Bernsteins teori om pedagogiske identiteter brukt iskolepolitisk tekstanalyse
(Master thesis, 2010)Formålet med analysen er å synliggjøre og å systematisere skolepolitisk ideologi hos tankesmia Civita. Dette gjøres gjennom en tretrinns tekstanalyse. Første trinn er en hermeneutisk tilnærming til 27 avistekster, andre ... -
Behind the teaching of American culture in the second language classroom
(Master thesis, 2019)In this thesis, anempirical study will show how different teachers might differ in their way of teaching Americanculture in the Norwegianclassroom. Three main questions have been made to structure theway in which the study ... -
Betydningen av filosofiske samtaler i klasserommet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative aksjonsstudien var å bidra til å belyse hvordan filosofiske samtaler i klasserommet kan fungere som et pedagogisk arbeid, for å realisere undersøkende samtaler med et danningspotensial. Gjennom ... -
Bruk av iPad i tilpasset opplæring : en flermetodestudie av ungdomsskoleelevers erfaringer og synspunkter med bruk av iPad som verktøy i tilpasset opplæring
(Master thesis, 2016)Studiens hensikt er å belyse hvordan elever ved en ungdomsskole med iPad 1:1 opplever bruken av iPad i lys av skolens tilpassede opplæring. Lærere ønsker å gi en opplæring som ivaretar skolens mangfold av elever, men ... -
Cannabis og rehabilitering : avhengighet, sosial identitet og attribusjon
(Master thesis, 2016)Hensikt og mål med denne studien er å kartlegge faktorer som kan gjøre seg gjeldende i rehabiliteringsprosessen, og hvor målet er å avslutte rusatferd i forhold til cannabis. For å legge til rette for en best mulig ... -
Communication Apprehension in EFL classrooms in Lower Secondary Schools : A case study of English teachers’ awareness of speech anxiety in their own classroom and what they do to alleviate students’ anxiety
(Master thesis, 2019)This thesis studies educators’ awareness offoreign language anxiety (FLA), specifically communication apprehension,in Norwegian lower secondary schools. Communication is a key skillnecessary to masteringforeign languages, ... -
Computer Games and ESL Learning : A scientific literature review with hypothetical classroom sessions
(Master thesis, 2018)The aim of this thesis is to explore scientific literature on the use of computer games as a tool for second language learning, and to use reviewed literature to create hypothetical classrooms sessions in which computer ... -
THE COVID PANDEMIC : TRANSFORMATION OF UIA’s PEDAGOGY -A CASE STUDY OF ORGANIZATIONAL CHALLENGES IN HIGHER EDUCATION
(Master thesis, 2021)In the 2020, the ‘World Learning Summit (WLS)’ addressed the challenges for higher education posed by the COVID 19 pandemic. An international conference gathering educators, entrepreneurs, managers ... -
Dannelse og kritisk tenkning i møte med kunstig intelligens
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen utforsker hvordan bruken av kunstig intelligens (KI) kan påvirke elvers danningsprosess. Gjennom teoretisk teksttolkning, innrammet av Theodor W. Adorno og Max Horkheimers teorier om instrumentell ... -
Danning i vår tids klima- og naturkrise: Hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i skolen.
(Master thesis, 2023)I denne teoretiske masteroppgaven har jeg, fra et hermeneutisk ståsted, undersøkt hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i lys av den klima- og naturkrisen ...