Blar i Master's theses in Education på tittel
Viser treff 69-88 av 210
-
Er det forskjell blant 9. og 10. klasseelever for elever som har og elever som ikke har lese- og skrivevansker, matematikkvansker og atferd og kosthold?
(Master thesis, 2010)I lys av Kunnskapsløftet (K-06), læreplanen, som ble igangsatt høsten 2006 ønsket en å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter. De grunnleggende ferdighetene i grunnskolen er blant annet lese- og skriving og matematikk. ... -
Erfaringslæring i PP-tjenesten
(Master thesis, 2008)Denne master avhandlingen omhandler en kvalitativ studie hvor hensikten er å finne svar på om erfaringslæringen har betydning for de ansatte i PP- Tjenesten. Undersøkelsen forsøker å gi en dybdeforståelse av hvordan ... -
Et kvalitativt casestudie av fenomenet undervisningsprogrammer : Med utgangspunkt i undervisningsprogrammet LINK – Livsmestring i Norske Klasserom
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg undersøkt følgende problemstilling: Hvordan bidrar det atferds-og emosjonsregulerende undervisningsprogrammet LINK til å påvirke standarden for normativ atferd? Dette har jeg undersøkt med utgangspunkt ... -
Et pedagogisk møte En komparativ studie av Wolfgang Klafkis og steinerpedagogikkens syn på danning og undervisning
(Master thesis, 2015)Intensjonen med denne oppgaven er å sammenligne hvordan steinerpedagogikken og didaktikeren Wolfgang Klafki forholder seg til temaene dannelse og undervisning. Kan man se på steinerpedagogikken i et dannelsesperspektiv ... -
Et redskap eller en bønnebok? : en studie av hvordan lærebøker benyttes i matematikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)Flere forskningsrapporter konkluderer med at lærebøker får en stadig mer dominerende posisjon i norske skoler, og spørsmålet blir da hva dette kan innebære for undervisningen. Problemstillingen i denne undersøkelsen dreier ... -
Et skoleprosjekt om tilpasset opplæring : en mulighet til forbedring eller bortkastet tid?
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for studiens problemstilling er hvordan et kollegium arbeider med et skoleprosjekt om tilpasset opplæring, der endring av praksis er målet. Problemstillingen retter seg mot kunnskapsutvikling om prosesser ... -
Et utdanningsløp med dysleksi
(Master thesis, 2022)Norge er et samfunn med et voksende kompetansekrav i forskjellige yrker (Kunnskapsdepartementet, 2017). Med et voksende kompetansekrav, vil det være nødvendig for flere å ta høyere utdanning for å sikre en jobb, men noen ... -
ETHIOPIAN IMMIGRANTS IN NORWAY: INTEGRATION AND GENDER ASPECTS
(Master thesis, 2021)Available from 01/07/2026 -
Forbrytelse og straff ... og rehabilitering : en undersøkelse av tidligere fengselsinnsattes opplevelse av rehabiliteringsprosessen
(Master thesis, 2014)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse som baserer seg på den subjektive opplevelsen av fenomenet rehabilitering i en sonings – og fengselskontekst, hos et ikke-klinisk utvalg. Utvalget består av seks ... -
¨Fordi jeg har lyst til å være flink¨ En kvalitativ undersøkelse av identitetsprosesser knyttet til unge jenters valg av karriererettede studier
(Master thesis, 2015)Stadig flere jenter søker seg til karriererettede utdanninger. Mye tyder på at kvinner har begynt å ta igjen mennene når det gjelder ambisjoner med tanke på lønn og posisjoner i arbeidslivet, som da gjør at unge jenter ... -
Forebyggende arbeid i skolen mot antidemokratiske holdninger
(Master thesis, 2023)Utdanningens bidrag til demokrati har vært et tema helt siden antikkens filosofer. Vi lever i en tid hvor demokratiet blir utfordret av gjennom økt migrasjon og diversitet, populisme og polarisering, digitale plattformer ... -
Forebygging av frafall i videregående skole : hvordan er tidligere elever sine erfaringer med rådgivning og frafall i videregående skole, og hva kunne rådgiveren gjort annerledes?
(Master thesis, 2012)I dag har den videregående skole store utfordringer med å få flest mulig av elevene til å fullføre videregående opplæring, dette vil si og oppnå studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Det er flere elever som avslutter ... -
Forståelsen av mobbing : En kvalitativ studie med fokus på elevers forståelse av etablerte definisjoner av mobbing
(Master thesis, 2019)Denne studien bygger på datamateriale fra «Elevenes blikk for mobbing». Den tar for seg to sentrale spørsmål fra undersøkelsen for å svare på problemstillingen:«Hvilken betydning virker etablerte, teoretiske definisjoner ... -
Fra brikke til ressurs En kvalitativt studie om arbeidstakers opplevelse av sosial støtte og kompetanseutvikling for trivsel på arbeidsplassen
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Dagens næringsliv er i stadig endring på bakgrunn av sterkere globalisering og internasjonal konkurranse. Som en følge av dette vil organisasjonen gjennomgå endringsprosesser, som outsourcing. Disse ... -
Fra medbevegelse til medfølelse : subjektivitetsdannelsens kroppslige fundament og dens etiske dimensjon i tidlig barndom i lys av Maurice Merleau-Ponty- med mulige pedagogiske implikasjoner
(Master thesis, 2011)Målet med denne teoretiske undersøkelsen er å forstå dannelsesprosessens kroppslige fundament i tidlig barndom – med særskilt henblikk på individets etiske disposisjoner. Ved hjelp av kroppslighetsteori i en fenomenologisk ... -
Fra pøbel til skolelys og fra skolelys til lei : endringsprosesser mellom anti-skolske og pro-skolske maskulinitetskonstruksjoner blant gutter i videregående skole
(Master thesis, 2012)I den senere tid har det vært en økende grad av forskning rundt elever med anti-skolske holdninger i skolen, samt noe forskning også rundt elever med pro-skolske holdninger. Målet med denne oppgaven er å fokusere på ... -
Frafall i skolen
(Master thesis, 2022)I dag har den videregående skolen utfordringer, i form å få de aller fleste elevene gjennom videregående utdanning. Flere av ungdommene har utfordringer, og skolen tilrettelegger i form av ulike typer tiltak, som skal ... -
Fremmer det pedagogiske programmet DrillPro SL læring innenfor leseutviklingen mer effektivt enn metoder brukt i tradisjonell klasseromsundervisning? : en effektstudie
(Master thesis, 2007)Denne masteroppgaven beskriver en effektstudie som har som mål å svare på spørsmålet om det pedagogiske programmet DrillPro SL fremmer læring innenfor leseutvikling mer effektivt enn metoder innenfor tradisjonell ...