• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra pøbel til skolelys og fra skolelys til lei : endringsprosesser mellom anti-skolske og pro-skolske maskulinitetskonstruksjoner blant gutter i videregående skole

Raen, Audun
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Audun+Raen.pdf (377.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/139178
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [183]
Abstract
I den senere tid har det vært en økende grad av forskning rundt elever med anti-skolske

holdninger i skolen, samt noe forskning også rundt elever med pro-skolske holdninger. Målet

med denne oppgaven er å fokusere på endringsprosesser i gutters maskulinitetskonstruksjoner

i forhold til hvordan de beveger seg mellom anti-skolske og pro-skolske holdninger til skolen.

Datamaterialet i undersøkelsen er hentet fra kvalitative, individuelle intervjuer og

fokusgruppesamtaler med 8 gutter i videregående skole.

Forholdet mellom gutters maskulinitetskonstruksjoner og anti- og pro-schoolness vil utgjøre

grunnlaget for forståelsen av hvordan gutter konstruerer maskulinitet og hvordan dette

påvirker deres forhold til skolen. Undersøkelsen viser noen ulikheter blant elevene som gjør

det hensiktsmessig å gjøre dem til representanter for tre ulike holdninger; «pro-skolske», «gått

litt lei» og «fra anti-skolske til pro-skolske». Begrepet maskulinitet danner bakteppet for

forståelsen av elevenes egne maskulinitetskonstruksjoner og eventuelle endringer i disse.

Undersøkelsen belyser videre hvordan faktorer som popularitet, verdsetting av

kvalifiseringsprosjektet, drivkrefter i forhold til kvalifiseringsprosjektet, lærerens rolle,

forholdet til autoriteter og egenskaper ved skolen er med på å påvirke disse endringene. Det

kommer blant annet frem at elevene med «pro-skolske» holdninger viser en stabilitet i forhold

til egen maskulinitetskonstruksjon over tid, mens de andre elevene har en noe mer dynamisk

tilnærming til nye kontekster og i større grad endrer maskulinitetskonstruksjonen i tråd med

dette. Undersøkelsen belyser også lærerrollens viktighet i forhold til anti-skolske elever.

Samtidig synliggjøres noen viktige perspektiver knyttet til kjønnsforskning og forskning rundt

anti- og pro-schoolness.
Description
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012
Publisher
Universitetet i Agder; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit