Fra pøbel til skolelys og fra skolelys til lei : endringsprosesser mellom anti-skolske og pro-skolske maskulinitetskonstruksjoner blant gutter i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139178Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I den senere tid har det vært en økende grad av forskning rundt elever med anti-skolske
holdninger i skolen, samt noe forskning også rundt elever med pro-skolske holdninger. Målet
med denne oppgaven er å fokusere på endringsprosesser i gutters maskulinitetskonstruksjoner
i forhold til hvordan de beveger seg mellom anti-skolske og pro-skolske holdninger til skolen.
Datamaterialet i undersøkelsen er hentet fra kvalitative, individuelle intervjuer og
fokusgruppesamtaler med 8 gutter i videregående skole.
Forholdet mellom gutters maskulinitetskonstruksjoner og anti- og pro-schoolness vil utgjøre
grunnlaget for forståelsen av hvordan gutter konstruerer maskulinitet og hvordan dette
påvirker deres forhold til skolen. Undersøkelsen viser noen ulikheter blant elevene som gjør
det hensiktsmessig å gjøre dem til representanter for tre ulike holdninger; «pro-skolske», «gått
litt lei» og «fra anti-skolske til pro-skolske». Begrepet maskulinitet danner bakteppet for
forståelsen av elevenes egne maskulinitetskonstruksjoner og eventuelle endringer i disse.
Undersøkelsen belyser videre hvordan faktorer som popularitet, verdsetting av
kvalifiseringsprosjektet, drivkrefter i forhold til kvalifiseringsprosjektet, lærerens rolle,
forholdet til autoriteter og egenskaper ved skolen er med på å påvirke disse endringene. Det
kommer blant annet frem at elevene med «pro-skolske» holdninger viser en stabilitet i forhold
til egen maskulinitetskonstruksjon over tid, mens de andre elevene har en noe mer dynamisk
tilnærming til nye kontekster og i større grad endrer maskulinitetskonstruksjonen i tråd med
dette. Undersøkelsen belyser også lærerrollens viktighet i forhold til anti-skolske elever.
Samtidig synliggjøres noen viktige perspektiver knyttet til kjønnsforskning og forskning rundt
anti- og pro-schoolness.
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012