Frafall i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020452Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I dag har den videregående skolen utfordringer, i form å få de aller fleste elevene gjennom videregående utdanning. Flere av ungdommene har utfordringer, og skolen tilrettelegger i form av ulike typer tiltak, som skal hjelpe elevene med å gjennomføre. Denne masteroppgaven tar for seg utfordringene elevene har som sliter med gjennomføring, og hvilke tiltak som faktisk fungerer for disse elevene.
Oppgaven begynner med å beskrive tidligere forskning på feltet, og videre kommer min teoretiske bakgrunn ved bruk av opplæringsloven og teoretiske perspektiver. Videre går jeg inn på metodedelen, der jeg har brukt fenomenologisk tilnærming som kvalitativt forskningsintervju som metode. I metodedelene beskriver jeg gangen i forskningsstadiene, slik som intervjusituasjonen. Jeg hadde med informantene som er lærere eller ansatte i skolehelsetjenesten. Informantene jobber tett sammen med elever som har enten falt fra eller sliter med gjennomføring, og på denne måten får jeg deres opplevelser og erfaringer knyttet mot temaet frafall i videregående.
I resultatet av undersøkelsen kommer jeg fram til at utfordringene som disse elevene har er sammensatte. Det er ikke bare en spesifikk utfordring disse elevene sliter med, men en kombinasjon av flere. Det er også mange tiltak som er satt inn av skolene for å unngå at elevene faller fra, men det ligger i bakgrunn, med at skal disse tiltakene fungere må det være tett samarbeid mellom elevene og de ansatte. For at elevene skal kunne ha tillit til tiltakene, må det være en relasjon mellom eleven og ansatte, og det legges stor vekt på taushetsplikten.
Oppgaven avsluttes med en drøfting av funn, drøfting av metode og oppgavens relevans. Helt til slutt kommer det konkret kvar på problemstillingen, gjennom å belyse og svare på forskningsspørsmålene.