Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 55-74 av 410
-
Demokratiske erfaringer i barnehagen. Barns møter med motstand og forhandlinger i frilek
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med fokus på barns demokratiske erfaringer. Oppgavens funn er hentet fra en Steiner barnehage. Formålet med oppgaven er å få større innsikt i hvordan barn erfarer demokrati i ... -
Den indre puls: Betydningen av temporær musikkutøving gjennom det analoge og digitale.
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Why do children and young people need art? How do we rationalize the significance of art in society? This anthology is based on research carried out by members of the multidisciplinary research group Art and Young People ... -
Den profesjonelle kroppsøvingslærer
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Det finnes lite forskningskunnskap om hvordan lærere reflekterer rundt og opplever deres profesjonelle arbeid med tilretteleggingen for elevers utvikling av bevegelsesglede og kroppslig læring. På bakgrunn av ... -
Den reflekterende praktiker og dokumentasjon i kodeverketNanda-Nic
(Master thesis, 2008)Hensikten var å studere hvordan sykepleiere tenker når de skal dokumentere helsehjelp i kodeverket NANDA-NIC. Disse kodeverkene er implementert i beslutningsstøttesystemet DIPS, som er i bruk ved flere av landets ... -
Den selvbestemte lærlingens subjektive opplevelse- på veien mot fagbrev
(Master thesis, 2022)This master's thesis seeks firstly to analyze the experienced self-determination, autonomy, competence and relatedness of apprentices during their apprenticeship program. Secondly, it looks on how these experiences are ... -
Den selvbestemte lærlingens subjektive opplevelse- på veien mot fagbrev: En kvalitativ tilnærming til lærlinger i yrkesfag sett i lys av autonomi, kompetanse, tilhørighet og forventning
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker fire lærlingers subjektive opplevelse av de psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet i yrket. Den tar også for seg organisatorisk sosialisering fra lærlingenes ... -
Det er ikke mulig å ikke kommunisere : Mulighet for dialog og positiv relasjon mellom lærer og elev med selektiv mutisme ved bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2018)Bakgrunn Selektiv mutisme beskriver barn og voksne som konsekvent ikke snakker i en eller flere bestemte sosiale situasjoner, til tross for at de snakker fritt i andre situasjoner (Lundahl, Ørbeck & Kristensen, 2012). ... -
”Det er jeg som kjenner barnet mitt best” En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelsen av samarbeidet med skolen, med utgangspunkt i foreldre til barn som mottar spesialundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitativ undersøkelse av foreldre til barn som mottar spesialundervisning sin opplevelse av samarbeidet med skolen. Oppgaven har et perspektiv på foreldrenes opplevelse som utgangspunkt. ... -
«Det er jo normale barn bortsett fra ...»En kvalitativ studie av barnehagelæreres opplevelse av en flerkulturell barnegruppe i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Title: «It’s normal children except for ...». A qualitative study of kindergarten teachers’experiences working with a multicultural group of children in kindergarten. The discussion regarding multicultural children often ... -
”Det er rullestolen min alle ser” : En kvalitativ studie om mennesker med funksjonsnedsettelse og tilgangen til arbeidslivet, i lys av motivasjon, mestring og stigma
(Master thesis, 2017)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse som tar for seg tematikken funksjonsnedsettelse og arbeidsliv. Data er samlet inn gjennom benyttelsen av kvalitative forskningsintervju og utvalget av informanter består av syv ... -
Det forestilte fellesskapet i den norske skolen i dag : En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2018)Med innføringen av standardiserte tester som for eksempel PISA, har det oppstått nye problemstillinger i skolene i Norge. Disse problemene kan knyttes til den nordiske didaktikkens kjerne som handler om individenes ... -
Det gode samarbeidet mellom kontaktlærer og spesialpedagog
(Master thesis, 2020) -
Det handler om å ”Tenke sjæl” : "Hvilke etiske perspektiver ligger til grunn når miljøterapeuter anvender miljøregler?"
(Master thesis, 2018)Norge bor det ca 21.000 mennesker med utviklingshemming. Deres boforhold og levevilkår endret seg etter at HVPU reformen som startet på 1990 tallet. Gjennom høringer, stortingsvedtak, tilrettelegging, forskning og erfaring ... -
«Det har vært krevende, men også veldig spennende, interessant og frustrerende» : En kvalitativ studie av erfaringer med et systemforankret endringsarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2017)Konfidensiell til / confidential until 01.01.2023 -
Det humanistiske menneskesynet i skolen
(Master thesis, 2014)Oppgavens tema er «Det humanistiske menneskesynet i skolen». Bakgrunnen for dette valget er den senere tids endringer i samfunnet og skolen. Det som tidligere ble betegnet som et industrisamfunn, betegnes nå som et ... -
Det produktive praksissjokket: Nyutdannede læreres fortellinger om lærer-elev-forholdet i overgangen fra lærerutdanning til lærerarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Det relative megaprosjekt i konflikt med et lokalsamfunn : Hvordan kan en tilrettelegge for et vindkraftverk i et lokalsamfunn, hvor rettferdige planprosesser og stedstilhørighet blir ivaretatt?
(Master thesis, 2021)This master's thesis will shed light on why conflict arises in the development of wind power in Norway, and how ideals for renewable energy meet local opposition. In our time as research assistants at WINDPLAN, the assignment ... -
"Dette har ingen spurt oss om før" : en studie på læringsmiljø, sett fra elevperspektiv
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg læringsmiljø og elevperspektiv på dette. Gjennom metoden fokusgrupper har elever ved en ungdomsskole blitt intervjuet om eget læringsmiljø. Elevperspektivet har så blitt sammenliknet med teori ...