Browsing Master's theses in Teacher Education, level 5-10 by Title
Now showing items 1-20 of 233
-
22. juli-undervisning som forebyggende tiltak mot radikalisering og voldelig ekstremisme
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker fremstillingen av 22. juli i et utvalg undervisningsressurser, og hvordan disse kan fungere som et bidrag til fagets forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. ... -
A lot on their plates; using Foodways to Develop Intercultural Competence in Norwegian schools: A mixed-method approach, targeting the teaching of culture and intercultural competence in the subject of English in Norwegian Lower Secondary Schools
(Master thesis, 2022)This thesis studies how culture is taught in the subject of English in lower secondary schools, focusing on how culture instruction may enhance intercultural competence. As part of this investigation, this thesis examines ... -
Algoritmisk tenkning og matematisk modellering
(Master thesis, 2023)Algoritmisk tenkning og modellering har fått økt oppmerksomhet i matematikkundervisningen etter innføringen av den nye læreplanen for matematikk i 2020. Dette masterprosjektet har som formål å undersøke hvordan elevers ... -
Algoritmisk tenkning og matematisk modellering
(Master thesis, 2023)Algoritmisk tenkning og modellering har fått økt oppmerksomhet i matematikkundervisningen etter innføringen av den nye læreplanen for matematikk i 2020. Dette masterprosjektet har som formål å undersøke hvordan elevers ... -
Analyse av programmeringsbøker for lærere
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er en kvalitativ tekstanalyse av programmeringsbøker for lærere. Vi analyserer tre bøker: Kloss for kloss, Kaares kokebok i programmering og Programmering for matematikklærere. Disse bøkene analyseres ved ... -
Analyse av programmeringsbøker for lærere
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er en kvalitativ tekstanalyse av programmeringsbøker for lærere. Vi analyserer tre bøker: Kloss for kloss, Kaares kokebok i programmering og Programmering for matematikklærere. Disse bøkene analyseres ved ... -
Arbeid med kritisk literacy i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med masterprosjektet er å belyse hvordan et utvalg lærere utvikler sin forståelse av kritisk tilnærming til tekst i arbeid med læringsverktøyet Kritisk tekstarbeid i klasserommet – en læringsressurs for lærere, ... -
Arbeid med kritisk literacy i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med masterprosjektet er å belyse hvordan et utvalg lærere utvikler sin forståelse av kritisk tilnærming til tekst i arbeid med læringsverktøyet Kritisk tekstarbeid i klasserommet – en læringsressurs for lærere, ... -
Arena for medvirkning mot utenforskap
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å få innblikk i hvordan et ungdomsprosjekt driver forebyggende arbeid gjennom praktisk demokratiopplæring. Hensikten har vært å lære om hvordan vi som lærere kan implementere praktisk ... -
Arena for medvirkning mot utenforskap
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å få innblikk i hvordan et ungdomsprosjekt driver forebyggende arbeid gjennom praktisk demokratiopplæring. Hensikten har vært å lære om hvordan vi som lærere kan implementere praktisk ... -
Argumentasjon og resonnering i matematikk
(Master thesis, 2024)Denne studien handler om argumentasjon og resonnering i matematikk. Studien belyser en ungdomsskolelærers rolle i argumentasjons- og resonneringsprosesser knyttet til geometri. Målet med studien er å si noe om hvordan ... -
Argumentation and Proof in Japanese and Norwegian Mathematical Textbooks Grades 5-9
(Master thesis, 2024)In recent years, the field of mathematics education has witnessed a significant emphasis on argumentation and proof (Valenta & Enge, 2020), with educational textbooks emerging as indispensable resources for both teachers ... -
Aspekter av algebraisk tenkning i problemløsningsoppgaver: En kvalitativ studie av elevers introduksjon og forståelse av algebra på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er algebraisk tenkning og forståelse. Tidligere studier viser til at elever i den norske skole opplever algebra som utfordrende (Kaarstein et al., 2020). Det vil derfor være hensiktsmessig å rette ... -
Aspekter av algebraisk tenkning i problemløsningsoppgaver: En kvalitativ studie av elevers introduksjon og forståelse av algebra på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er algebraisk tenkning og forståelse. Tidligere studier viser til at elever i den norske skole opplever algebra som utfordrende (Kaarstein et al., 2020). Det vil derfor være hensiktsmessig å rette ... -
Atferd som utfordrer og inkludering En kvalitativ studie av hva lærere gjør for å inkludere elever som viser en atferd som utfordrer.
(Master thesis, 2024)Lærere har fått et oppdrag hvor de skal skape en inkluderende skolehverdag for barn og unge, som fremmer helse, trivsel og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.15). Inkludering handler om å både ta vare på den enkelte ... -
Brøkforståelsen til elever på 7. trinn – i lys av ny læreplan
(Master thesis, 2024)Gjennom implementeringen av LK20 ble matematikkfaget og brøkopplæringen fornyet (Kunnskapsdepartementet, 2019; Utdanningsdirektoratet, 2023). Brøk er et utfordrende tema for mange elever (Charalambous & Pitta-Pantazi, 2007; ... -
CLIL in lower secondary school: Uncharted territory
(Master thesis, 2022)This MA thesis investigates the Content and Language Integrated Learning (CLIL) method in a lower secondary public school. This thesis has a particular focus on low proficiency students and how they experience the method, ... -
Commercial-off-the-shelf games in the English classroom: Adapting a COTS game as a language learning tool for English language learning in an 8th-grade class.
(Master thesis, 2023)This thesis aimed to investigate using a commercial off-the-shelf (COTS) game for English vocabulary learning and acquisition in an 8th-grade class in Norway. The study centers around a classroom intervention where an ... -
Demokratisk medborgerskap som tverrfaglig tema i skolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Hvordan arbeider lærere med det tverrfaglige tema demokrati og medborgerskap? Denne studien vil ta for seg et utvalg ungdomsskolelærere sitt arbeid med det tverrfaglige tema ved hjelp av følgende forskningssp ... -
Der er intet der betyder noget
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan ungdomsromanen Intet av Janne Teller kan brukes som utgangspunkt for en litterær samtale om etikk på ungdomstrinnet. Intet har stort potensial i både form og ...