Browsing Master's theses in Teacher Education, level 5-10 by Issue Date
Now showing items 1-20 of 232
-
Digitalt medborgerskap i praksis
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg et utvalg samfunnsfaglæreres forståelser og arbeid med å utvikle elevenes digitale medborgerskap, her forstått som kunnskap og ferdigheter knyttet til bruk av digitale enheter og sosiale ... -
Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ... -
Hva er et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen?
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ metode, i form av intervju med fire norsklærere. Denne oppgaven ser ... -
Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ... -
Konkurranse i kroppsøvingsundervisningen
(Master thesis, 2022)Hensikten med vår studie er å belyse hvordan ulike måter å presentere konkurranseaktiviteter i kroppsøving påvirker elevenes emosjoner og opplevelse av behovstilfredsstillelse. Prosjektet tok i bruk Basic Psychological ... -
Representasjoner i matematikk En kvalitativ studie om elevers arbeid med semiotiske representasjoner i geometri på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært semiotiske representasjoner innenfor temaet geometri og analog programmering. Representasjon og kommunikasjon er et av kjerneelementene i den nye læreplanen for matematikk 1. – ... -
Friluftsliv i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Friluftsliv har alltid vært en del av den norske kulturarven. Det har vært et sentralt tema i skolen i mange år, og da Kunnskapsløftet 2020 kom fikk friluftsliv en større plass i læreplanen. Hensikten med oppgaven er å ... -
Kroppsøvingslæreren som transformasjonsleder.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var for det første å utvikle og utprøve et instrument som skulle måle graden av transformasjonsledelse hos kroppsøvingslærere i deres profesjonsutøvelse. For det andre skulle vi bruke instrumentet ... -
Selvregulert læring i kroppsøving - En litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Selvregulering har i de senere år fått mer tyngde både politisk og i utdanningssammenheng, og er tverrfaglig kompetanse som skal fokuseres på i fremtidens skole og i alle fag (NOU, 2015: 8). Fagfornyelsens plan for ... -
Second Language Acquisition and Verb Second: Norwegian Pupils Learning English Word Order
(Master thesis, 2022)Norsk har en regel som sier at det finitte verbet skal være det andre leddet i deklarative setninger, dette kalles V2. Dette er en regel de ikke har i engelsk, bortsett fra i ytterst få tilfeller, noe som refereres til ... -
"Vi blir forferdelig late når alt er på Chromebook" En kvalitativ og kvantitativ undersøkelse om heldigital norskundervisning.
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven har vært å forsøke å belyse hvordan lærere og elever forholder seg til den digitale utviklingen i skolen. Bakteppet til oppgaven er basert på Kristiansand kommunes strategiplan for digitalisering ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
Hvem selvregulerer i kroppsøving? En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: For at elever skal kunne bli selvregulerte i kroppsøvingsfaget er det hensiktsmessig å se nærmere på hva som faktisk fører til dette. Eierskap til egen læring trekkes frem som en avgjørende faktor. Gjennom ... -
Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? En kvalitativ studie med intervju av seks ungdomsskolelærere som underviser i samfunnsfag.
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ... -
CLIL in lower secondary school: Uncharted territory
(Master thesis, 2022)This MA thesis investigates the Content and Language Integrated Learning (CLIL) method in a lower secondary public school. This thesis has a particular focus on low proficiency students and how they experience the method, ... -
Pedagogers erfaring med hesteassistert undervisning på kompetanseavdeling
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ønsket jeg å se på hvordan hesteassistert undervisning foregår på kompetanseavdeling og hvilken påvirkning dette har på elevene som mottar tilbudet. Oppgaven starter med en gjennomgang av tidligere ... -
Modellering og virkelighetsnær matematikk i gruppearbeid
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å få et innblikk i hvilke tankeprosesser og vurderinger elever på 7. trinn gjør underveis når de arbeider med en virkelighetsnær oppgave innen personlig økonomi. Studiens design har ... -
Opportunities for reasoning and argumentation: Norwegian mathematics textbooks for grades 5-7
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2019a; 2019b) states that reasoning and argumentation shall permeate the entire mathematics education, and as one of six core elements in the curriculum it is among the most important contents in ... -
«Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
I hvilket omfang praktiseres friluftsliv i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Sammendrag Friluftsliv er en viktig del av livet til det norske folk. Emnet har fått en sentral plass i skolen og kan enkelt finnes i styringsdokumentene i kroppsøvingsfaget (Utdanningsdirektoratet, 2020, s. 4-8). Formålet ...