Konkurranse i kroppsøvingsundervisningen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036536Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hensikten med vår studie er å belyse hvordan ulike måter å presentere konkurranseaktiviteter i kroppsøving påvirker elevenes emosjoner og opplevelse av behovstilfredsstillelse. Prosjektet tok i bruk Basic Psychological Needs Theory og Basic Emotions, som målte behovene og emosjonene til elevene. Studien har et kvasi-eksperimentelt forskningsdesign. Utvalget er totalt 46 respondenter fra ungdomsskoler på Sørlandet, bestående av 25 gutter og 21 jenter. De to ulike perspektivene å se på konkurranse, competition og decompetition, ble brukt som didaktisk rammeverk for utforming av undervisningsøktene. Kohn og Drewe sine syn på konkurranse ga innblikk i forskjellige måter å se på konkurranse. Det ble tatt i bruk anbefalte tiltak for å legge til rette for konkurranse. Det ble produsert tre økter; ikke-konkurranse, konkurranse og idrettslig konkurranse. Øktene var like i øvelsesutvalget, men utsatte deltakerne for ulik grad av konkurranse. Øvelsene besto av alternative bevegelsesaktiviteter. Resultatene viste at konkurranse og idrettslig konkurranse påvirket elevenes følelse av høyere grad av autonomi, mens ikke-konkurranse førte til lavere grad av følt autonomi. Det var en statistisk signifikant endring i positive emosjoner mellom ikke-konkurranse og konkurranse. Idrettslig konkurranse var ikke statistisk signifikant med noen av gruppene. Gruppene så ingen signifikant endring i kompetanse, tilhørighet og negative emosjoner. Det er ønskelig at studien skal inspirere til videre forskning rundt dette problemområdet.