Hva er et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036551Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske inorskfaget på ungdomsskolen. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ metode, i form avintervju med fire norsklærere. Denne oppgaven ser nærmere på hva som kan påvirke lærernesundervisningspraksiser knyttet til det samiske, og ser nærmere på i hvilken grad de spurtelærerne anser undervisning i samiske tema som viktig, og hvor stor plass det samiske har,blant annet i årsplaner. Det er benyttet teorier knyttet til blant annet teacher cognition,sosiokulturell læringsteori og flerspråklighet. Resultatene fra denne undersøkelsen viser atinformantene oppgir at det samiske er viktig å undervise om, men at det settes av lite tid tildette arbeidet i årsplaner og i de forskjellige undervisningspraksisene. Resultatene peker ogsåi retning av større kunnskapshull hos de spurte lærerne, og dette samsvarer også med tidligeregjennomførte undersøkelser gjort av blant annet Lile (2011). Funnene viser også atomgivelsene rundt læreren kan være med på å påvirke i hvor stor grad det samiske blirprioritert i undervisningspraksisene. Denne oppgaven viser også tendenser i retning av at despurte lærerne har en ytre motivasjonsfaktor for å undervise i det samiske, og at det dreier segom en forpliktelse i form av planverk.