Arbeid med kritisk literacy i norskfaget på ungdomstrinnet
Abstract
Formålet med masterprosjektet er å belyse hvordan et utvalg lærere utvikler sin forståelse av kritisk tilnærming til tekst i arbeid med læringsverktøyet Kritisk tekstarbeid i klasserommet – en læringsressurs for lærere, og hvilke didaktiske vurderinger de gjør i etterkant av arbeidet. For å besvare problemstillingen bygger forskningsdesignet på ulike kvalitative fremgangsmåter; semistrukturerte intervju, analyse av læringsressursen, arbeidsmåter i læringsressursen og undervisningsplan.
Læringsressursen bygger på tekstkritisk modell for å utvikle læreres arbeidsmåter med, og forståelse for, kritisk literacy. Komponentene kontekstualisering, tekstreaksjon, tekstanalyse, teksttolking, tekstskaping og kritisk tekstrefleksjon som inngår i ressursen, er bygget opp av tekstkritisk modell som fungerer som et stillas for å arbeide med oppgaver knyttet til ulike multimodale tekster. Læringsressursen legger til rette for arbeid med både den visuelle-, språklige- og multimodale teksten. Med dette grunnlaget kan lærere arbeide med hva som representeres i ulike tekster, hvilke interaksjoner det er og hvordan tekstene er bygd opp av ulike semiotiske ressurser. Læringsverktøyet modellerer arbeidsmåter for å utvikle elevenes ferdigheter i kritisk literacy, som vektlegges i norskfagets kjerneelementer om “kritisk tilnærming til tekst” (Utdanningsdirektoratet, 2019).
Nøkkelord: CritLit-prosjektet, tekstkritisk modell, kritisk literacy, kritisk tilnærming til tekst, kvalitativ studie