Blar i Master's theses in Teacher Education, level 5-10 på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 165
-
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ... -
Investigating the use of L1 in the L2 classroom: A mixed method study on pupils’ perspective on the use of Norwegian in English teaching
(Master thesis, 2022)Research into the field of code-switching and language use in the Norwegian English foreign language classroom has been scarce, and with no official recommendations of language use in Norwegian schools, practices vary from ... -
Sosiale og sosiomatematiske normer på 9. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie med temaet sosiale og sosiomatematiske normer på ungdomsskolen. Sosiale normer er normer som kan eksistere i hvilket som helst vilkårlig fag på skolen, mens sosiomatematiske ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven handler om hvordan samfunnsfaglærere opplever fagfornyelsens nye krav om bærekraftig utvikling i undervisningen. Oppgaven belyser utfordringer og muligheter og trekker frem muligheter for transformasjon hos ... -
Reacting to the Past and Willingness to Communicate
(Master thesis, 2022)This thesis investigates how the American immersion pedagogy Reacting to the Past (Reacting) affects students who are normally not willing to communicate (WTC). An English as a foreign language (EFL) classroom includes ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres kunnskap og praktisering av utdanning for bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven. Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidige profesjon som lærer, særlig ... -
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8.trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Metakognitiv aktivitet og metakognitiv påvirkning ved problemløsning i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien ser på hva slags metakognitive aktiviteter som finnes hos en gruppe med tre 9. klasse elever, samt hvilke konsekvenser noen metakognitive spørsmål gir. Studien bygger på tidligere forskning om ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Sosiale og sosiomatematiske normer på et 9. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie med temaet sosiale og sosiomatematiske normer på ungdomsskolen. Sosiale normer er normer som kan eksistere i hvilket som helst vilkårlig fag på skolen, mens sosiomatematiske ... -
"Når du samarbeider, var det lettere og gøyere å lære" Evaluering av teoribaserte læringsaktiviteter i faget mat og helse: En kvalitativ undersøkelse av elever på 9. trinn og deres mat- og helselærer
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Gjennom forskningsprosjektet LifeLab mat og helse, ble det utviklet 6 læringsaktiviteter til skolefaget mat og helse som tar for seg de mer teoretiske aspektene i faget. I etterkant av prosjektet ble aktivitetene ... -
Elevers prestasjoner og lærernes forutsigelser Students performance and teachers predictions
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi forsket på elever fra 8. og 10. trinn og hvordan de løser oppgaver med ulike kognitive krav. Formålet med dette var å undersøke om det skjer en endring gjennom ungdomsskolen. Vi undersøker ... -
Hvem selvregulerer i kroppsøving? En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: For at elever skal kunne bli selvregulerte i kroppsøvingsfaget er det hensiktsmessig å se nærmere på hva som faktisk fører til dette. Eierskap til egen læring trekkes frem som en avgjørende faktor. Gjennom ... -
The effects of explicit phonetics teaching to reduce typical errors in the Norwegian English accent Looking into practices in today’s EFL classrooms, and investigating whether an explicit teaching of phonetics improve students’ pronunciation.
(Master thesis, 2022)This present study investigated how the teaching of phonetics influence Norwegian learners of English’s pronunciation accuracy. It additionally looked at how learners evaluate their own pronunciation and presents some ... -
Menneskerettigheter i nyere lærebøker i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Menneskerettigheter er et komplekst begrep og fenomen, men et meget viktig tema innenfor samfunnsfaget. Denne oppgaven forsøker å utforske dette temaet i samfunnsfag nærmere, ved å analysere lærebøkene som har blitt ... -
Menneskerettigheter i nyere lærebøker i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Oppgaven viser at menneskerettigheter som tema i lærebøker blir presentert i hovedsak om menneskerettigheter, der det juridiske og rettslige perspektivet er i hovedfokus. Menneskerettigheter blir ansett som universelle og ... -
Lettlest litteratur – hvordan tilrettelegges bøkene, og hva har det å si for den litterære kvaliteten?
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er lettlestbøker for elever på mellomtrinnet. Hensikten med oppgaven er å få økt kunnskap om lettlestbøker, slik at man best mulig kan veilede elever til å velge riktige bøker. Problemstillingen ... -
En diskusjon mellom det analoge, det digitale, og en fremtidig kunst og håndverkslærer
(Master thesis, 2023)Denne masteren handler om hva møtene i skapende arbeid, kan gi av opplevelser med materialer. Masteren er et kunst- og håndverksfaglig utviklingsarbeid, som baserer seg på prosessen ved eget skapende prosjekt. Det skapende ...