Lettlest litteratur – hvordan tilrettelegges bøkene, og hva har det å si for den litterære kvaliteten?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036535Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er lettlestbøker for elever på mellomtrinnet. Hensikten med oppgaven er å få økt kunnskap om lettlestbøker, slik at man best mulig kan veilede elever til å velge riktige bøker. Problemstillingen er formulert slik: Hvordan blir lettlestbøkene Flukt og Kasper scorer tilrettelagt, og hva har tilretteleggingen å si for den litterære kvaliteten? Dette er to svært ulike lettlestbøker, som gjør det interessant å sammenligne de.
Det teoretiske grunnlaget i denne masteroppgaven baserer seg i hovedsak på faglitteratur om lettlestbøker og litterær kvalitet. Det er flere innfallsvinkler til temaet, da det ikke finnes noen overordnet kriterier for hva som gjør en bok lettlest, eller hva litterær kvalitet er. Metoden i denne oppgaven er analyse. Analysen viser at tilretteleggelsen som er gjort for at bøkene skal være lette å lese, er gjort angående utformingen, språket og innholdet. Tilretteleggingen har i noen grad påvirket kvaliteten, da særlig i Kasper scorer, som har en enkel og hverdagslig handling, som gjør at den kan føles uoriginal. Flukt har derimot flere egenskaper som tilfredsstiller de litterære kvalitetskravene både innholdsmessig og språklig. Funnene viser at mangfoldet i lettlestbøkene har sprikende kvalitet, men at bøkene kan leses og nyttiggjøres til ulike formål.